EU-kommisionens ønske om at sænke prisloftet for sms-beskeder i udlandet har mødt modstand, blandt andet hos de danske teleselskaber Sonofon og Telia.
De mener ikke at det tjener forbrugernes interesse, at indføre EU-regulering, fordi konkurrencen på markedet hæmmes.
Manglende selvregulering
Men den holder ikke, mener Christel Schaldemose (S), medlem af Europa-Parlamentet.
"Der er ingen konkurrence, og prisniveauet ligger utrolig højt for europæiske sms'er. Konkurrencen virker ikke," siger Christel Schaldemose.
Argumentet fra teleselskaberne går på, at et prisloft vil betyde, at ingen vil sænke priserne betydeligt under loftet, og dermed udebliver konkurrencen på markedet.
"Jeg sender en del sms'er på kryds og tværs af grænserne, når jeg eksempelvis er i Bruxelles, hjem til Danmark, og betaler 2,50 kroner per sms. Det er jo ikke udtryk for den omkostning der er, når man sender en sms. Jeg kan bedre leve med et prisloft, som er betydeligt lavere end den fastpris der reelt er i dag. Set med forbrugerøjne, så syntes jeg at det er helt, helt urimeligt," fortæller Cristel Schaldemose.
EU-kommisær for teleområdet, Viviane Reding, har bebudet at prisen for sms i udlandet maksimalt må være 82 øre, og på sigt skal de ned omkring 30 øre. I dag ligger den gennemsnitlige pris på 2,16 kroner.
Ville gerne have datapriser med
Selvom Cristel Schaldemose støtter op om initiativet, og hilser regulering velkommen, er hun skuffet over, at man ikke har taget prisen på data med reguleringen.
"Der starter hun forfra en gang til, og giver branchen en chance for selv at gøre noget ved datapriserne, som jo også er helt exceptionelt høje, når det går over landegrænser," siger Cristel Schaldemose.
Indtil videre har EU-kommisionen prioriteret sms-priserne, men Viviane Reding udelukker ikke at datapriser også vil blive reguleret, hvis ikke operatørerne selv sørger for at sænke priserne.
Ikke flere chancer
Cristel Schaldemose mener dog ikke at operatørerne selv vil gøre noget ved priserne, baseret på tidligere erfaringer.
"Vi så det med roaming, hvor de fik en periode til at sætte priserne ned, og der skete ingenting. Og nøjagtigt det samme skete med sms, og der skete ingenting. Jeg har svært ved at forestille mig, at de skulle gøre det på dataområdet helt frivilligt," fortæller Cristel Schaldemose.