Hold fingrene fra forbrugerpriserne.
Sådan lyder Telia og Sonofons opfordring til EU-Kommisionen, der vil tvangsregulere sms-priserne.
Ifølge EU-Kommisionen bør EU-borgerne maksimalt betale 82 øre for en sms-besked, hvis de befinder sig i et andet EU-land.
Som udgangspunkt er teleselskaberne enige med kommisionen i, at priserne skal længere ned.
Men teleselskaberne frygter, at et loft på den pris, som forbrugerne betaler, vil sætte konkurrencen ud af kraft.
"Vi synes, det er trist, at EU ser ud til at begå samme fejl, som da man regulerede samtalepriserne. Erfaringen viser, at et prisloft går ud over konkurrencen, fordi selskaberne har et meget lille incitament til at gå under den pris, som loftet garanterer," siger Christian Wulff Søndergaard, der er public affair-chef hos Telenor, der ejer Sonofon.
Ikke i forbrugerens interesse
Den samme besked lyder fra Sonofons konkurrent Telia, som også frygter, at et prisloft på forbrugerpriserne ikke vil tjene forbrugernes interesse.
"Vi arbejder hårdt for at få lavere priser, men vi foretrækker, at EU overlader det til teleindustrien. Hvis der skal reguleres på området, ser vi helst, at EU blot regulerer indkøbsprisen, fordi den bestemmer forbrugerprisens niveau," siger Ditte Poulsen, der er kommunikationsmedarbejder hos Telia.
EU-kommissionen prisforslag på 82 øre ligger ikke bare væsentligt under Telia og Sonofons pris på 2,50 kroner.
Den ligger også under de europæiske teleselskaberne gennemsnitlige pris for at sende en besked fra en udenlandsk operatørs net, som er på 2,16 kroner.
Det afhænger af indkøbspriserne
Men på trods af den store forskel på de aktuelle priser, og de priser som EU-kommissionen foreslår, vil hverken
Telia eller Sonofo kalde kommissionens udspil for urealistisk.
Det afhænger helt af, hvordan EU har tænkt sig at regulere de priser, som teleselskaberne tager overfor hinanden, lyder det fra begge selskaber.
"Det er reguleringen af indkøbsprisen, der bliver afgørende for, om udspillet er realistisk. Men jeg kan i hvert falde sige, at det ikke er realistisk med de indkøbspriser, som vi kan forhandle os frem til i øjeblikket," siger Christian Wulff Søndergaard.
Derfor er Sonofon åben over for en regulering af engrospriserne, fortæller Christian Wulff Søndergaard.
Han forklarer, at et af teleselskabernes helt store problemer har været, at det er meget svært at få presset lave indkøbspriser igennem overfor de store sydeuropæiske teleselskaber, der henter store fortjenester på de mange mobilglade turister.
Ifølge Christian Wulff Søndergaard er de gevinster, som de danske teleselskaber henter på udenlandske turister langt mere begrænsede.