Det er med glæde, at Jakob Lyngsø, direktør for IT-Branchen, modtager nyheden om, at flere unge har søgt ind på landets datalogistudier, hvilket du kan læse om her.
Særligt Aarhus Universitets hop fra 130 til 179 siden sidste år gør indtryk.
”Det er en god tendens,” siger han.
Jakob Lyngsø peger dog på, at det bestemt ikke er en grund til at hvile på laurbærene.
”I forhold til det antal, vi har brug for, er det stadig langt fra nok. Der er mange unge, der kunne få et virkelig godt job, hvis de valgte at uddanne sig inden for det her felt," siger Jakob Lyngsø.
"Der er job til alle dem, som universiteterne kan uddanne," siger han.
Han understreger, at det ikke er tilfældigt, at det netop er i Århus, at den største stigning sker.
”Aarhus Universitet har været virkelig god til at markedsføre sig selv, og regionen bakker rigtig godt op om it-miljøet der. Det har et rigtigt godt image,” siger Jakob Lyngsø.
Image-arbejde er vigtigt
Ifølge Jakob Lyngsø er arbejdet med at forbedre branchens image meget vigtigt,og udgør en stor del af IT-Branchens egen strategi på området for at få flere dygtige it-kandidater gennem systemet. Det kan du læse mere om her.
”Vi gør selvfølgelig vores med forskellige programmer. For eksempel satser vi nu meget på at sende rollemodeller ud på gymnasier for at fortælle hvilken type jobs, man kan få i branchen,” siger Jakob Lyngsø.
Alligevel ser han gerne, at universiteterne følger eksemplet fra Århus og virkelig gør noget ud af at brande sig selv.
”Jeg synes alle skal kigge på de steder, hvor det går godt, og der er Århus et rigtig godt eksempel,” siger Jakob Lyngsø.