Computerworld News Service: Oracle hopper med på iPhone-vognen med lanceringen af Business Indicators, der er den første lancering af en stribe planlagte lanceringer af applikationer rettet specielt mod iPhonen.
Selve BI-applikationen kan downloades gratis fra Apples App Store, men kunder skal købe en licens til Oracles BI-software, der genererer de rapporter, analyser og alerts, som bliver sendt til iPhonen.
Teknologien er særligt rettet mod den nye 3G-iPhone, der netop er blevet lanceret under stort ståhej. Oracles meddelese falder sammen med åbningen af Apples App Store.
Selv om iPhonen endnu langt fra er en seriøs udfordrer til de etalberede mobile enheder til erhvervslivet som eksempelvis Blackberry, mener Oracle, at det er klogt at supportere platformen nu, hvor selskabet kan få en fordel ud af at være først med erhvervs-rettede lanceringer til enheden.
”Vi tror, at det vil vokse. Vi ser også, at visse selskaber allerede nu anvender iPhonen som det foretrukne redskab til email og andet. Vi ser, at mange salgsfolk køber iPhonen, selv om deres virksomheder ikke køber dem til dem,” lyder det fra fra Lenley Hensarling, vice president i Oracles afdeling for applikations-udvikling.
Oracle er ikke det første selskab, der supporterer iPhonen. Tidligere har blandt andre selskaber som ERP-leverandøren NetSuite og BI-leverandøren Pentaho lanceret applikationer til iPhonen.
Oracle planlægger at lancere iPhone-appliationer med fokus på ERP- og CRM-processer hen ad vejen.