Computerworld News Service: Yahoo frigiver i dag en beta-version af ait API (application programming interface), så andre websites kan opbygge nye søgetjenester baseret på Yahoos infrastruktur og algoritmer. Det gælder også muligheden for at sortere søgeresultaterne og kontrollere, hvordan de bliver vist.
Hermed kan man målrette sin søgefunktion inden for et bestemt felt, hvad enten det er sport, it-gadgets eller økologiske fødevarer. Men Yahoos API kan også benyttes til at skabe bedre søgemuligheder i indholdet på selve sitet - eller potentielt opbygge en rival til Yahoo.
API'et, der er en del af Yahoos Boss-platform (Build Your Own Search Service), bliver tilgængelig for webudviklere sammen med værktøjer, der kombinerer data fra Yahoos søge-indeks og data fra andre webkilder.
"I løbet af de kommende måneder bliver der udrullet en 'regnskabs'-platform, der bygger på et annoncesystem, der giver websites mulighed for at generere indtægter fra de tjenester, de opbygger.
Yahoo forventer nemlig at få del i indtægterne fra de sites, der benytter Boss-platformen," siger Karsten Weide, analytiker i IDC.
Åben strategi
"Yahoo får dermed hele to gevinster: Nye indtægtskilder og samtidig bliver de nye sites afhængige af Yahoo," siger han.
Rivalen Google tilbyder allerede websites mulighed for at opbygge specialiserede søgemaskiner. Yahoo påstår til gengæld, at Boss-platformen giver en hidtil uovertruffen adgang til søgegigantens teknologi, der vil sprænge hele søgemarkedet.
Ifølge Karsten Weide vil det ikke betyde det store for Yahoos del af søgemarkedet nu og her, "det vil hjælpe, men jeg tror ikke, at det kommer til at vende det hele på hovedet," siger han.
Dagens tiltag udspringer af Yahoos 'åbne strategi', som blev annonceret i april i år. Selskabet meddelte dengang, at det på længere sigt havde planer om at være mere åben om sine sites, tjenester og applikationer.
Det forventes ikke, at dagens udmelding får indflydelse på eventuelt kommende aftaler mellem Microsoft og Yahoo.
Oversat af Helle-Lise Ritzau Kaptain