Langt om længe kan Googles brugere finde et link til firmaets privacy politik på google.com.
Det har skabt glæde hos de foreninger, der kæmper for at sikre brugernes privatliv på nettet. De mener, at det er i strid med loven, hvis ikke Google gør opmærksom på sin privacy politik.
"Vi er godt tilfredse. Vi skrev til Google 3. juni og gjorde opmærksom på, at californisk lov kræver det. Vi forlanger ikke, at Google skal følge loven i Singapore, men blot loven i den stat, hvor firmaet kommer fra," siger Marc Rotenberg fra Electronic Privacy Information Center.
Alle andre firmaer har også oplysninger om deres privacy politik på deres hjemmeside, siger Marc Rotenberg. Derfor undrer han sig over, hvorfor Google har været modvillige overfor at gøre det samme.
"Det er interessant, at de gjorde 30 dage efter, vi sendte brevet til dem. Hvis der var gået længere tid, have der været tale om et lovbrud, og så ville det være muligt at føre en civil retssag mod dem," siger Marc Rotenberg og henviser til den californiske lov om beskyttelse af beskyttelse af brugernes privatliv på nettet.
Loven giver en virksomhed 30 dage frist til at tilføje oplysninger om dens privacy policy fra den dag, hvor virksomheden bliver gjort opmærksom på, at den ikke overholder loven.
"Jeg tror, at det gik op for dem, at de var nød til at tilføje oplysninger," siger Marc Rotenberg
Google Tiden var den rette
En talskvinde fra Google siger, at søgemaskine-firmaet følte, at tiden var inde til at tilføje et link om firmaets privacy politik til hjemmesiden.
"Vi har produceret klar og forbrugervenlig privacy information, og vi følte, at vores brugere vil have gavn af at få et link til vores 'privacy center'," skriver en talskvinde fra søgegiganten i en e-mail.
"Nogle brugere, bloggere og myndigheder har spurgt, hvorfor vi ikke har sådan et link. Og efter at vi har gennemgået deres forespørgsler, besluttede vi, at det var det rette tidspunkt at tilføje et link," siger talskvinden.
"Mange brugere søger efter vores privacy politik eller klikker rundt på hjemmesiden for at finde den, men nu har vi gjort det lettere for dem at finde oplysningerne," siger hun, og gør opmærksomhed på at Google også har tilføjet linket til siden med søgeresultater.
Google er de eneste
Googles beslutning vækker også glæde hos en anden privacygruppe, World Privacy Forum.
"Vi er tilfredse med Googles beslutning, fordi det er en vigtig californisk lov. Jeg ved, at privacy politik ikke er den perfekte måde at kommunikere med forbrugerne på, men det er vigtige oplysninger for forbrugerne. Jeg tror, at forbrugerne i dag forventer, at de kan finde oplysninger om privacy politik både let og hurtigt på et firmas hjemmeside," siger Pam Dixon fra World Privacy Forum i San Diego.
Pam Dixon mener, at Googles langsommelighed på området sender et meget uheldigt signal. Ikke mindst, når man sammenligner med andre søgemaskiner, der alle linker til deres privacy politik.
Hverken Marc Rotenberg fra Electronic Privacy Information Center eller Pam Dixon kender til andre virksomheder, der ikke linker til deres privacy politik.
Oversat af Jacob Ø. Wittorff