Computerworld News Service: Yahoo har sendt et brev til sine aktionærer, hvori virksomheden forsvarer sin aftale med Google med argumentet, at den vil styrke virksomhedens rentabilitet og levere en højere værdi til aktionærerne, end tilbudet fra Microsoft om at investere i Yahoos forretningsområde inden for søgning.
Aftalen med Google vil generere 1,2 til 2,1 milliarder kroner (250 til 450 millioner dollar) i yderligere pengestrømme fra driftsaktiviteten i det første år, skrev formand for Yahoos bestyrelse, Roy Bostock og Yahoos CEO, Jerry Yang, i deres fællesbrev til aktionærerne.
Microsofts tilbud om at købe Yahoos søgerelaterede forretning for en milliard dollars og investere yderligere otte milliarder dollars krævede, at Yahoo indgik i en 10-årig eksklusivaftale, der "ville have gjort os afhængige af Microsoft i alle vores søgerelaterede forretninger," skrev Bostock og Yang.
Det ville også have givet Microsoft en kraftig finger med i spillet om at bestemme Yahoos fremtid, inklusiv retten til at nedlægge veto om salg af Yahoo, skrev de to ledere.
Microsoft meddelte i februar februar et uopfordret tilbud om at købe Yahoo for 210 milliarder kroner (44,6 milliarder dollar). Det tilbud afviste Yahoos bestyrelse med udtalelsen at det undervurderede virksomhedens reelle værdi. Microsoft øgede sit tilbud til 224 milliarder (47,5 milliarder dollar), men 3. maj opgav Microsoft forhandlingerne, efter det ikke lykkedes de to parter at blive enige om en pris.
Honorar baseret på klik
Investorer kritiserede Yang og Yahoos bestyrelse for angiveligt ikke at have ført ærlige forhandlinger og for ikke at have handlet i aktionærernes interesse.
Siden da har Microsoft gentagne gange afvist at skulle have interesse i at købe hele Yahoo, men tilbød at købe Yahoos forretningsområde for søgerelaterede reklameannoncer. De forhandlinger faldt på gulvet, og i stedet underskrev Yahoo en aftale med Google om at outsource dele af virksomhedens forretningsområde for søgerelaterede reklameannoncer.
Under aftalen med Google vil Yahoo vise søgerelaterede reklameannoncer leveret af Google ved siden af Yahoos søgeresultater. Google vil betale Yahoo et honorar baseret på omsætningen fra klik genereret af Googles reklameannoncer på Yahoo.
Oversat af Thomas Bøndergaard