Tilbage til artiklen: Hvilken strategi vælger Oracle for BEA-produkter?
Hos analysevirksomheden IDC sidder Christina Steensboe som program manager for European Software og Services og følger med i Oracles planer for BEA-teknologien.
Hun fremhæver blandt andet BEA’s aktiver inden for SOA, blandt andet Aqualogic Registry Repository, som bruges til at håndtere services i en serviceorienteret arkitektur.
“BEA er anerkendt for sin teknologi og har været førende på SOA-området. På egne ben kunne BEA måske ikke komme helt over stepperne med det, så det bliver interessant at se, hvad Oracle kan få ud af det,” siger Christina Steensboe.
Begge analytikere fremhæver, at BEA’s eksisterende kundebase er meget attraktiv.
“Oracle købte ikke BEA for at få teknologien, men for at få den installerede kundebase. Antallet og typen af kunder er meget vigtig for Oracle. BEA var en meget stærk direkte konkurrent til IBM, og det er det egentlige mål for Oracle,” mener Yefim Natis.
“Oracles hovedformål er at sørge for, at BEA-kunderne forbliver tilfredse. Derfor vil Oracle fortsat supportere kunder af BEA-teknologierne, også selvom teknologierne ikke er strategiske i forhold til Oracles egen Fusion-platform. De er ikke interesserede i at lade produkterne sejle og dermed gøre brugerne utilfredse,” mener Yefim Natis.
De fleste BEA-kunder, Yefim Natis har talt med, er tilsyneladende også tilfredse og ser Oracles opkøb som positivt.
“De ser det som gode nyheder, at BEA købes af Oracle, fordi det bliver en stor virksomhed. Nogle er dog bekymrede for prissætningen. Måske bliver prisen hævet. Nogle kunder er interesserede i at se på Jboss (open source-applikationsserver fra Red Hat, red.), bare som en sikkerhed for at have et alternativ, hvis prisen går op,” siger Yefim Natis.
Tilbage til artiklen: Hvilken strategi vælger Oracle for BEA-produkter?