Verdens næststørste softwareselskab, Oracle, skovler penge ind og vokser eksplosivt trods den globale økonomiske afmatning.
Det viser Oracles netop offentliggjorde resultat-liste for både selskabets fjerde regnskabskvartal og årsregnskab.
I kvartallet omsatte Oracle i alt for knap 35,4 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 24 procent i forhold til samme kvartal i fjor.
Den samlede omsætning for regnskabsåret 2008 lander dermed på 110 milliarder kroner – en stigning på 25 procent i forhold til regnskabsåret 2007.
Lægger æggene i mange kurve
Også indtjeningen giver julelys i øjnene hos Oracle.
Nettoindtjeningen for fjerde kvartal sted med 27 procent til 9,8 milliarder kroner, mens den for hele regnskabsåret steg med hele 29 procent til 27 milliarder kroner.
Det er mere, end analytikerne på Wall Street havde forventet.
Der er meget, der tyder på, at selskabet oplever en vis opblomstring på det amerikanske marked, der for et års tid siden ellers dykkede markant på grund af den finansielle krise på det såkaldte subprime-marked.
Det bekymrede Oracle en del, i det selskabet bygger en stor del af sin forretning på salg til banker.
Redningsplanken ser imidlertid ud til at være selskabets store geografiske spredning samt den meget store spredning i selskabets produkt-portefølje, der sigter efter mange brancher.
Nye vertikaler
Oracle har nemlig i flere år som led i sin vækst-strategi sigtet målrettet efter nye vertikaler og fører i den forbindelse fortsat en meget aggressiv opkøbs-strategi.
For eksempel har selskabet netop i denne uge købt Skywire Software, der udvikler software til forsikrings-branchen. Opkøbet følger i kølvandet på et tidligere opkøb af AdminServer, der arbejder i samme branche.
Oracle har ligeledes i denne uge meddelt, at det planlægger at etablere en helt ny forretnings-enhed inden for sundhed og forskning
Priserne går op op op
Den generelle økonomiske afmatning er tilsyneladende ikke noget, der martrer Oracle.
I hvert fald har det i den seneste tid hævet liste-priserne på en række produkter ret markant. Det skyldes angiveligt den svage dollar, i det Oracle kører med ens listepriser sat i dollar – og altså ikke kroner, euro, yen eller andre lokale valutaer - verden over.
Prisstigningen har dog fået flere selskaber – heriblandt en del danske – til at begynde med at afsøge markedet for alternativer til Oracle.
Det hører dog med i billedet, at listepriserne ikke nødvendigvis er den pris, som kunderne ender med at betale for produkterne, i det priserne ofte bliver sænket efter forhandlingsrunder.