Ip-telefoni firmaet Firstcom har stadig svært ved at præstere et ordentligt overskud. Trods en omsætningsfremgang på mere end en million kroner, lander overskuddet i år på kun 12.000 kroner.
Det bekymrer dog ikke den administrerende direktør Mikkel Munksgaard.
"Hvis man ser på sammenlignelige firmaer er vi godt tilfredse med ikke at have tabt penge," lyder det fra Mikkel Munksgaard, der dog regner med, at 2008 bliver året, hvor der kommer et mere solidt overskud.
"Forhåbentlig bliver det i år. Vi kører en rimeligt rentabel drift," siger Mikkel Munksgaard.
Han forklarer, at Firstcom målrettet har investeret i at forbedre virksomhedens løsninger. Det betyder, at der ikke har været plads til overskud. Firstcom har brugt de penge, der var, på udvikling.
"Vi afholder udviklingsomkostninger internt, og vi har nogle folk til at udvikle både til vores systemer og til kunderne," siger Mikkel Munksgaard og tilføjer, at udviklingen bliver relativt billigere, når der kommer flere kunder.
"Vi er kommet til et break even punkt, hvor der begynder at blive mere luft," siger Mikkel Munksgaard.
Klar til konkurrence
I forgårs købte Firstcom ip-telefonidelen af Call Me. Det betyder flere kunder til Firstcom, og den administrerende direktør fortæller, at virksomheden nu er så stor indenfor markedet for hostet ip-telefoni til erhvervslivet, at konkurrenterne er de helt store: TDC og Microsofts communication server.
Mikkel Munksgaard tror dog, at den lille leverandør har en fordel overfor mindre og mellemstore kunder. For Firstcom er endnu ikke en stor nok spiller til at vække opsigt.
"Jeg tvivler på, at TDC og Microsoft ved, hvem vi er, så vi kan opdyrke et nichemarked her. Vi har billigere løsninger, og er klar til at udvide til Sverige senere i år," siger Mikkel Munksgaard.