I mange år har Nyherji siddet enevældigt på markedet for Avaya IP-telefoni i Island (telefoni via internettet). Nu har Netpartner etableret en afdeling på Island, og det bryder Nyherji sig ikke om.
"Jeg og min partner Simon har i samarbejde med danske Netpartner stiftet et firma i Island, der hedder Netpartner Island," fortæller Lasse Vigh Jørgensen, som beskriver det nye selskab som et stød "lige i solar plexus på Nyherji," der hidtil har været den eneste leverandør af Avaya-produkter og -support i Island.
Smertefuldt at miste monopol
Nyherji demonstrerer, hvor lidt selskabet bryder sig om den nye konkurrent ved at nægte at udlevere oplysninger om kunder, der har forladt Nyherji til fordel for Netpartner Island.
"Det er tydeligvis en meget smertefuld proces for Nyherji at miste sit Avaya-monopol," siger Simon Wiium, som sammen med Lasse Vigh Jørgensen har stiftet Netpartner Island.
"Når vi overtager en kunde, skriver jeg til Nyherji med accept fra kunden og beder Nyherji om at ændre administrator-password, så vi kan få adgang. Det er en helt normal procedure, men Nyherji går fuldstændig i baglås og siger, at "det kan de ikke," og "de må ikke udlevere til en anden partner," fortæller Lasse Vigh Jørgensen.
Det er kundens udstyr
Så bliver Avaya indblandet og siger udtrykkeligt til Nyherji, at selvfølgelig må kunden få sit administrator-password. Det er deres udstyr, de har købt det, og der er faktisk tidligere afsagt en dom, der bukker i neon, at sådan forholder det sig.
"Selvfølgelig går vi da efter Nyherjis eksisterende kunder, men kun i et par måneder, for vi vil udbygge markedet, og planen er at blive den største Avaya-forhandler i Island," siger Lasse Vigh Jørgensen.
Certificerede konsulenter
I dag er Nyherji repræsenteret i Danmark med ejerskabet af Dansupport, men tidligere havde firmaet bare et par mand i Danmark, og de lavede præcis det samme nummer. Når Nyherji nappede en Avaya-kunde, ringede selskabet til den daværende administrator Netkoncept for at få kundens administrator-password og fik det, så snart kunden bekræftede forespørgslen med en e-mail, fortæller Lasse Vigh Jørgensen, der selv har arbejdet for Nyherji.
"Derfor var vi også ret sikre på, at Nyherji ikke ville stille sig på bagbenene, som de gør, men det gør de, så de er nok alligevel blevet surere, end vi havde regnet med," siger Lasse Vigh Jørgensen.
Flere end Nyherji
På trods af, at Netpartner Island er et spritnyt selskab, har det allerede ifølge Lasse Vigh Jørgensen flere Avaya-certificerede konsulenter end Nyherji.
"Og i modsætning til Nyherji sender vi ikke konsulenter ud til kunderne, der ikke er Avaya-certificerede," siger Lasse, der ligesom den anden medarbejder, Simon Wiium er medejere af Netpartner Island.
For nogle kunder er det vigtigt at de handler med et islandsk firma og for andre er det afgørende, at selskabet er en afdeling af et stort dansk firma. Netpartner Island opfylder begge krav, og Lasse Vigh Jørgensen er særdeles optimistisk med hensyn til fremtiden for den nye leverandør af Avaya-support.
Faktisk er det ifølge Computerworlds oplysninger Netpartners mål at blive den største Avaya-forhandler i Skandinavien og Island.
Ikke kun IP-telefoni
Administrerende direktør for Netpartner Island bliver Anders Tomsen, der på trods af det islandske ansvar bliver boende i Danmark.
"Vi vil ikke bare sælge VOIP, men også infrastruktur i en bredere forstand," siger Tomsen, der håber at have i alt syv til 10 mand i gang på Island i løbet af de kommende fire til seks måneder.
Ud over Avaya-baserede kommunikationsløsninger får det islandske it-marked også en leverandør, der ifølge Anders Tomsen kan noget inden for HP, Cisco, Sonicwall, og Microsoft.