Computerworld News Service: Det svenske jernbane-selskab, SJ, fik en lys idé til at komme af med usolgte siddepladser.
Det ville kombinere dets billetsalg med online-auktioner. Kunderne kunne via Tradera.com, en nordisk udgave af eBay, byde på ethvert sæde, der ikke var blevet solgt inden for 48 timer før toget afgår.
Og selvom pladsen skulle blive solgt for under den sædvanlige pris, ville SJ stadig få en indtægt, som selskabet ellers ikke havde regnet med.
Det ville både være godt for jernbanerne og kunderne, der ville kunne få en klækkelig rabat. Det er en god forretning.
Millioner af SMS-beskeder
Problemet er, hvordan man løser en sådan opgave i praksis med de eksisterende it-tjenester. Det ville for eksempel generere millioner af sms-beskeder.
For at få idéen på skinner, har de svenske jernbaner, der har 100.000 passagerer om dagen, 350 destinationer og en årlig omsætning på omkring fem milliarder kroner, kigget i retning af serviceorienteret arkitektur (SOA), og især på Jboss Enterpriseplatformen.
Den teknologiske udfordring for de svenske jernbaner er ikke enestående, og selskabets erfaring er repræsentativ for it-behovet og firmaers udvikling og implementering af SOA, lød det fra Pierre Fricke, SOA-direktør hos JBoss i en tale på Red Hat Summit.
Fricke beskrev, hvordan firmaer evaluerer og implementerer SOA i flere stadier.
For eksempel begynder implementeringen af SOA med at forstå, hvordan forretningsgangene er på nuværende tidspunkt, og hvordan it i øjeblikket understøtter disse behov, og hvordan det kan komme til at se ud i fremtiden.
De vigtige spørgsmål
It-chefer må overveje, hvordan de besvarer følgende spørgsmål:
- Hvilke tjenester skal man tilbyde?
- Hvordan interagerer tjenester, applikationer og mennesker?
- Hvordan skal tjenesterne udbygges og iværksættes?
Dernæst skal it-afdelingen finde ud af, hvordan disse tjenester integreres i firmaets forretningsmæssige infrastruktur. Den skal dernæst nå frem til de processer og regler, der skal udvikles og implementeres.
Ifølge Fricke er de fleste firmaer på det “infrastrukturelle” stadie. De udbyder 10 eller 20 tjenester og er ved at opdage, at situationen er ved at blive uhåndterbar.
Disse firmaer må have en bedre måde at registrere og udføre tjenester og blive bedre tril atstyre dem ved hjælp af SLA og ydelseshåndtering.
Et andet eksempel på et firma, der har været tidligt ude med implementering af Jboss’ SOA-platform, som blev lanceret i februar, er North State Communications, et 100-år gammelt teleselskab i High Point, N.C., som ledte efter en ny måde at udsende regninger på.
For at imødekomme den næste generation af teleprodukter, automatiserede firmaet måden, det gjorde dets tjenester tilgængelige for dets kunder på, ved at benytte enterprise busses (ESB’er) og Jboss’ jBPM, et open-source workflow styringssystem, baseret på J2EE.
Fricke indrømmer, at disse løsninger ikke er typiske.
Stadig på forsøgsstadiet
Open source er på forsøgsstadiet inden for SOA-styringsområdet i dag.
Men han ser det som en stor mulighed, fordi man forudser, at SOA-implementering vil ændre sig omkring 2010.
“Frem for at integrere en del en ad gangen, vil vi kunne styre flere forretningsgange med SOA. Udvilkingen af SOA vil kunne håndtere meget større implementeringer”, mener Fricke.
Et teoretisk SOA-scenarie i fremtiden vil benytte en avanceret BPM-suite, og dette ville sikre, at SOA-platformen ikke kun understøtter webtjenester, men også BPEL, SCA og andre processtandarder.
Fricke forventer ligeledes at se en større standardisering inden for besked-teknologien inden for en lignende tidshorisont.
Udviklingen har klare fordele for it-styring og kompatibilitet, understregede Fricke.
Han citerede en it-chef for følgende:
“For at være ajour med Sarbanes-Oxley, skal jeg kun holde øje med, hvad der der sker i min egen forretningsproces."
Som Fricke forklarede, kan it-chefen bruge event logs og event-dreven arkitektur for at følge med i alt, hvad der sker – og hvad der ikke sker. Og ved at gøre det, vil man kunne gøre Sarbanes-Oxley meget mindre kompliceret.
Oversat af Alex Zichau Hertz