Artikel top billede

Antik teknologi løser peer-to-peer opgave i mobil-spil

Med brug af 28 år gammel teknologi lancerer et lille spilfirma nu mulighed for peer-to-peer-drevet multiplayer-spil på mobilen.

Ved at benytte teknologi fra sms på en nyskabende måde har det lille danske spilfirma Portaplay løst et irriterende problem for udviklere af multiplayer-spil på mobiltelefoner.

"I dag kan man ikke forbinde telefoner direkte via gprs, fordi der af sikkerhedshensyn er lukket af fra teleselskaberne," siger Hans Von Knut Skovfoged, som er kreativ direktør og medejer af Portaplay.

Det betyder, at det hidtil er enten dyrt eller teknisk indviklet at spille mod andre på mobiltelefoner. I praksis er problemet i bund og grund fraværet af firewalls på mobilerne.

Det åbner mulighed for virus og spyware, og derfor benytter teleselskaberne ifølge direktøren dynamiske ip-adresser, som de holder tæt til kroppen. Facit er, at det ikke er muligt at udveksle data direkte mellem mobiltelefoner via GPRS.

Data pakket i sms som peer-to-peer

Men med foreløbig to simple spil viser firmaet nu et bud på en teknisk løsning ved at benytte datapakker sendt som sms som en slags peer-to-peer forbindelse mellem mobiltelefonerne.

"Vi har fundet ud af, at det er muligt at sende data via en speciel slags sms'er. Vi laver en slags pakkedata, som bliver sendt via sms'er, siger direktøren.

Et af spillene er dengamle kending Fire på Stribe. Når en spiller har taget et træk på brættet, registrer programmet trækket, pakker data ned, og sender en sms til modstanderen. På den måde er det samtidig muligt at konkurrere uden at være online samtidig.

Opfindsom løsning

På ITU fortæller spilforsker Miguel Sicart at de små spil benytter begrebet asynchronous multiplayer, hvor det er muligt at opbygge en følelse af at spille mod hinanden, uden at man spiller på samme tid.

På den måde spiller man alene, men alligevel mod andre. Teknisk set påvirker data fra fællesskabet den enkelte. Denne opbygning af de såkaldte turspil er vidt udbredt i en lang række flash-spil.

Noget der ifølge Miguel Sicart egner sig fremragende til netop spil på mobilen.

"Især med mobiltelefoner er det ikke altid, at vi har tid til at spille. Måske venter vi på et meget vigtigt opkald," siger han.

Forskeren er ikke tidligere stødt på en teknisk løsning af multiplayer-problematikken, som benytter sms til udveksling af data mellem de enkelte brugeres mobiltelefoner.

Men selv om der er tale om en nærmest antik teknologi, bliver den brugt på en opfindsom måde, mener Miguel Sicart.

Brugerne er trygge

"De bruger det på en klog måde. Vi er alle sammen vandt til at bruge sms-teknologi. Vi kender set, så på den måde er det meget nemt at begynde at spille," siger han.

Et af de største problemer er nemlig ifølge forskeren at vende brugerne til ny teknologi og bruge mobiltelefonen på en anden måde. Men sms er en gammel teknologi, som vi alle sammen bruger i forvejen, forklarer han.

"Det bedste man kan gøre, er at bruge kendt teknologi, så vi ikke skal lære noget nyt," siger han.

Hidtil har man ifølge forskeren brugt ad-hoc netværk, bluetooth eller centrale servere via wap til multiplayerspil.

Flatrate-abonnement

De første spil fra Portaplay er ret simple og kræver ikke så mange data-sms'er mellem mobilerne for at spille. Men i teorien er det ifølge Hans Von Knut Skovfoged muligt at få sms'er med data til at piske frem og tilbage, så man kan spille i real time.

"Det har vi valgt ikke at lave i første omgang. Det her er noget nyt, så folk skal lige vende sig til det," siger han.

Men senere forventer firmaet at lancere en håndfuld mere komplekse spil, hvor det nok vil være aktuelt med en flatrate-aftale på sms tilknyttet mobilen.

Ifølge Hans Von Knut Skovfoged startede Portaplay som et garageprojekt for to et halvt år siden. Men i maj 2007 investerede Teknologisk Innovation, en underafdeling af Teknologisk Institut, i firmaet.

Ud over firmaets egne spil firmaet har Portaplay udført en række bestillingsopgaver for andre brands, fortæller Hans Von Knut Skovfoged.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere