Artikel top billede

Antik teknologi løser peer-to-peer opgave i mobil-spil

Med brug af 28 år gammel teknologi lancerer et lille spilfirma nu mulighed for peer-to-peer-drevet multiplayer-spil på mobilen.

Ved at benytte teknologi fra sms på en nyskabende måde har det lille danske spilfirma Portaplay løst et irriterende problem for udviklere af multiplayer-spil på mobiltelefoner.

"I dag kan man ikke forbinde telefoner direkte via gprs, fordi der af sikkerhedshensyn er lukket af fra teleselskaberne," siger Hans Von Knut Skovfoged, som er kreativ direktør og medejer af Portaplay.

Det betyder, at det hidtil er enten dyrt eller teknisk indviklet at spille mod andre på mobiltelefoner. I praksis er problemet i bund og grund fraværet af firewalls på mobilerne.

Det åbner mulighed for virus og spyware, og derfor benytter teleselskaberne ifølge direktøren dynamiske ip-adresser, som de holder tæt til kroppen. Facit er, at det ikke er muligt at udveksle data direkte mellem mobiltelefoner via GPRS.

Data pakket i sms som peer-to-peer

Men med foreløbig to simple spil viser firmaet nu et bud på en teknisk løsning ved at benytte datapakker sendt som sms som en slags peer-to-peer forbindelse mellem mobiltelefonerne.

"Vi har fundet ud af, at det er muligt at sende data via en speciel slags sms'er. Vi laver en slags pakkedata, som bliver sendt via sms'er, siger direktøren.

Et af spillene er dengamle kending Fire på Stribe. Når en spiller har taget et træk på brættet, registrer programmet trækket, pakker data ned, og sender en sms til modstanderen. På den måde er det samtidig muligt at konkurrere uden at være online samtidig.

Opfindsom løsning

På ITU fortæller spilforsker Miguel Sicart at de små spil benytter begrebet asynchronous multiplayer, hvor det er muligt at opbygge en følelse af at spille mod hinanden, uden at man spiller på samme tid.

På den måde spiller man alene, men alligevel mod andre. Teknisk set påvirker data fra fællesskabet den enkelte. Denne opbygning af de såkaldte turspil er vidt udbredt i en lang række flash-spil.

Noget der ifølge Miguel Sicart egner sig fremragende til netop spil på mobilen.

"Især med mobiltelefoner er det ikke altid, at vi har tid til at spille. Måske venter vi på et meget vigtigt opkald," siger han.

Forskeren er ikke tidligere stødt på en teknisk løsning af multiplayer-problematikken, som benytter sms til udveksling af data mellem de enkelte brugeres mobiltelefoner.

Men selv om der er tale om en nærmest antik teknologi, bliver den brugt på en opfindsom måde, mener Miguel Sicart.

Brugerne er trygge

"De bruger det på en klog måde. Vi er alle sammen vandt til at bruge sms-teknologi. Vi kender set, så på den måde er det meget nemt at begynde at spille," siger han.

Et af de største problemer er nemlig ifølge forskeren at vende brugerne til ny teknologi og bruge mobiltelefonen på en anden måde. Men sms er en gammel teknologi, som vi alle sammen bruger i forvejen, forklarer han.

"Det bedste man kan gøre, er at bruge kendt teknologi, så vi ikke skal lære noget nyt," siger han.

Hidtil har man ifølge forskeren brugt ad-hoc netværk, bluetooth eller centrale servere via wap til multiplayerspil.

Flatrate-abonnement

De første spil fra Portaplay er ret simple og kræver ikke så mange data-sms'er mellem mobilerne for at spille. Men i teorien er det ifølge Hans Von Knut Skovfoged muligt at få sms'er med data til at piske frem og tilbage, så man kan spille i real time.

"Det har vi valgt ikke at lave i første omgang. Det her er noget nyt, så folk skal lige vende sig til det," siger han.

Men senere forventer firmaet at lancere en håndfuld mere komplekse spil, hvor det nok vil være aktuelt med en flatrate-aftale på sms tilknyttet mobilen.

Ifølge Hans Von Knut Skovfoged startede Portaplay som et garageprojekt for to et halvt år siden. Men i maj 2007 investerede Teknologisk Innovation, en underafdeling af Teknologisk Institut, i firmaet.

Ud over firmaets egne spil firmaet har Portaplay udført en række bestillingsopgaver for andre brands, fortæller Hans Von Knut Skovfoged.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere