Computerworld News Service: Virksomheden udsender fredag version 2.0 af værktøjet Lotus Connections med en række funktioner til social networking.
Senere på måneden kommer et relateret produkt, IBM Atlas til Lotus Connections 2.0, til datavisualisering inden for et socialt netværk.
Begge værktøjer blev præsenteret ved konferencen Enterprise 2.0 i Boston i sidste uge.
"Connections er en kombination af fem forskellige tjenester, der gør det muligt at finde ekspertise inden for en virksomhed, så man kan få bedre resultater med sit daglige arbejde," fortæller Chris Lamb, worldwide marketing manager for Lotus Communications hos IBM.
Tjenesterne inkluderer profilering (så man kan søge på folk ud fra deres kompetencer), bookmarking (så man kan vælge bestemte sider som referencekilder), en community-tjeneste (så folk kan lære af hinanden), blogging til at dele informationer via en browser og REST eller Atom feeds.
Alle disse funktioner er blevet forbedret i version 2.0. En hjemmeside kan også vise billeder af data, så brugeren kan få et hurtigt overblik over relevante punkter, herunder relaterede blog-indlæg.
People tagging
Den forbedrede profilering i version 2.0 giver brugerne mulighed for at finde personer og invitere dem til at blive kollegaer. Brugerne kan selv vælge, hvilke oplysninger der skal vises om dem. 'People tagging' giver brugerne mulighed for at tagge sig selv eller kolleger med ekspertområder. Der er blevet tilføjet diskussionsfora og integration med tjenesterne Social Text og Atlassian Wiki til kollaborativ redigering af indhold.
"Lotus Connections 2.0 øger produktets kvalitet i forhold til version 1.0," udtaler Kathleen Reidy, senioranalytiker hos The 451 Group.
"Lotus Connections er en række tjenester, der kan bruges sammen eller hver for sig. Med 2.0 giver det mere mening for slutbrugerne at bruge dem sammen, fordi der er en personlig startside og et bedre koncept for communities," siger hun.
Oversat af Mille Bindslev