Hvordan undgår it-chefen selv stress og hvordan sørger han for at sine ansatte falder i stress-fælden?
Svaret giver konsulent Mads Qwist fra Stresseksperterne.
Han forklarer, at der er nogle bestemte årsager til stress i it-branchen.
"Inden for it møder vi ofte frustration over kommunikationen mellem brugere og it-specialister, "siger Mads Qwist.
Manglende erkendelse af og forståelse for under hvilke forhold it-folk arbejder, for eksempel i forbindelse med support og help desk, giver stress, forklarer konsulenten.
"Den største stress-kilde er manglende forståelse af, hvilken hverdag it-afdelingen opererer i," siger Mads Qwist.
Derfor skal det klart kommunikeres ud, hvad man kan forvente - og ikke forvente af it-afdelingen.
Med på råd - ikke beslutninger
En anden markant årsag til stress hos især it-chefer, er it-afdelingens organisatoriske placering - eller mangel på samme, forklarer Mads Qwist.
"Firmaet skifter til nye it-systemer og vil gerne have input fra it-afdelingen, men når beslutningen træffes, så føler it-afdelingen faktisk ofte, at den ikke er blevet hørt," siger han.
I stedet bliver der truffet en økonomisk eller proces-mæssig beslutning, som it-afdelingen ikke føler, den har været med på, forklarer konsulenten.
Også her er behov større grad af delagtiggørelse og afstemning af forventninger, lyder rådet.
It-afdelingens selvforskyldte problemer
It-afdelingens selvforskyldte problemer
Også hos it-afdelingen selv og blandt de it-ansattes egne handlinger er årsager til stress.
"It-folk helliger sig typisk det rationelle, det man kan måle og har opfattelse af at enten virker noget eller også virker det ikke, at noget er rigtigt eller forkert," siger Mads Qwist.
Konsulenten forklarer, at it-folk med dette personlighedstræk godt kan spænde lidt ben for ens egen hverdagen.
"For alting er ikke rigtigt eller forkert. Derfor arbejder vi hos it-firmaer ofte med at lytte til hvad er det for en verden andre kommer fra," siger han.
Man skal ud over at "folk må forstå os", og i stedet forkusere på at forstå de andre.
Konsulenten skyder en af fordommene ned om, at der er mere stress i højkonjunktur, fordi man har mere at lave.
"I højkonjunktur er organisationer mere modtagelige for forandring. Derfor får de nye it-systemer, men der er måske ikke ordentlig tid til at få dem integreret," siger han.
"I lavkonjunktur koncentrere man sig omvendt om at få it-systemerne til at fungere, men her er frustrationskilden ofte, at alle kan se der er behov for et nyt system, men man har ikke råd til det," siger Mads Qwist.
Fagforening: Fortsat stress
Hos fagforeningen Prosa oplever man et meget svagt fald i stresskurven, men understreger at problemet forsat er stort.
Til gengæld er årsagerne lidt anderledes end tidligere.
"Vi har ikke længere så mange, hvor det alene er mængden af arbejde, der medfører stress. Det er i højere grad, dårlig og uklare ledelsesforhold, misforhold mellem ansvar og kompetence, som er det udløsende - dog fortsat i en hel del tilfælde kombineret med meget arbejde," siger faglig sekretær Hanne Lykke Jespersen fra Prosa.
Læs også:
Fem gode råd til at undgå stress