Computerworld News Service: Få timer efter, at Yahoo meddelte, at selskabet havde afsluttet drøftelser om et muligt kapitalindskud fra Microsoft, har Yahoo løftet sløret for en aftale med Microsofts ærkerival Google om at køre en del af Google reklamer sammen med Yahoos søgeresultater.
Aftalen forener Googles og Yahoos annonce-forretninger og sætter Microsoft et godt stykke tilbage i selskabets bestræbelser om at købe hele eller dele af Yahoo.
Det skulle i givet fald styrke Microsofts egen online-forretning, så Microsoft ville blive bedre rustet til at konkurrere med Google.
Yahoo meddeler, at selskabet forventer at generere et cash flow på driften på mellem 1,2 milliarder og 2,2 milliarder kroner i løbet af de første 12 måneder.
Det betyder, at selskabet forventer et omsætnings-potentiale på omkring fire milliarder kroner.
Aftalen kører indtil videre i fire år med mulighed for, at Yahoo kan forlænge den yderligere seks år.
”Nu er det tid til at rykke,” siger Jerry Yang, Yahoo-stifter og topchef for selskabet.
”Vi tror, at denne aftale med Google kan hjælpe os til at komme videre ved at styrke vores konkurrence-situation og give os gode økonomiske vilkår,” siger han.
Aftalen gælder alene i USA og Canada og er ikke ekslusiv. Det betyder, at Yahoo også fremover kan indgå aftaler med andre selskaber, ligesom selskabet kan fortsætte med at sælge annoncer fra selskabets egen platform.