Acrossmedia, der sidste år blev overtaget af konkurrenten Mermaid Technology, har fået kappet 22,5 millioner kroner af sin købspris.
Prisen var aftalt til i alt 35,2 millioner kroner under forudsætning af, at visse mål blev nået.
Men købet af Acrossmedia medførte ikke den forventede udvikling i salget på den korte bane, og de forventninger til 2008, som Acrossmedias tidligere ledelse havde, har vist sig at være for optimistiske.
"Resultater og validiteten i budgetterne blev ikke nået som aftalt, og vi har derfor reduceret købsprisen med 22,5 millioner kroner," fortæller Henrik Johnsen, administrerende direktør for Mermaid, der leverer skærme og digitale skilteløsninger.
Skandinaviens største
Henrik Johnsen understreger, at han fortsat anser Acrossmedia som et godt køb og en "fantastisk virksomhed," og at det samlede selskab i dag er Skandinaviens største, når det gælder forretningsområdet Dynamisk Digital Skiltning (DDS) til brug i instore marketing, informationsformidling og infotainment.
"Selvfølgelig var vi hellere gået gennem lydmuren på salgssiden, men det skal nok komme, for der er et meget stort potentiale i markedet for digital skiltning," siger Henrik Johnsen.
Den oprindelige aftalte købspris var på 35,2 millioner kroner fordelt på 2,6 millioner aktier og 2,5 millioner kroner i kontanter.
Kontantdelen forsvandt
Den justerede købspris lander på 12,7 millioner kroner svarende til lige godt en million aktier og ingen kontanter.
"Ledelsen i Acrossmedia er da muligvis skuffet over, at det alligevel ikke blev til 2,5 millioner kroner i kontanter, men Acrossmedia ejer på trods af reduktionen alligevel 13-14 procent af aktierne i Mermaid," siger Henrik Johnsen.
I halen på annonceringen af den ændrede købspris nedjusterer Mermaid sine forventningerne til regnskabsåret 2008.
Coop-aftale et plaster på såret
Den forventede omsætning reduceres fra 66–74 millioner kroner til 50–55 millioner, og det tidligere forventede EBITDA-resultat (resultat før renter, skat og af- og nedskrivninger) ændres fra seks-otte millioner til et resultat mellem nul og to millioner kroner
Som et plaster på såret landede Mermaid i sidste uge en ordre om levering af digitale skilteløsninger til samtlige Coop-kædens butikker.
Ordren blev vundet efter at Mermaid Technology's DDS-løsning gennem 10 måneder er blevet testet i konkurrence med andre DDS-udbydere.