Computerworld News Service: Yahoo ruller en række sikkerheds-forbedringer i selskabets udbredte webmail-tjeneste tulbage, fordi de nye funktioner har ramt brugernes mulighed for at modtage såkaldte post office protocol (POP) e-mail fra eksterne afsendere.
Yahoo har i omkring en uge arbejdet på at løse problemet, der er opstået, efter der blev skruet op for webmail-tjenestens spamfiltrering og tilføjede SSL-funktioner til POP-funktionaliteten.
Det har imidlertid vist sig langt vanskeligere end ventet at løse problemet. Yahoo har derfor besluttet at rulle antispam og SLL-funktionerne tilbage.
Målet er at genskabe de ramte POP-funktionaliteter og dernæst tilføje de nye funktioner senere, når først problemet er blevet identificeret og løst.
Yahoo Mail er selskabets kronjuvel og spiller en helt central rolle i Yahoos ambitiøse planer om at sætte skub i annonce-omsætningen, øge trafikken, tiltrække flere udviklere og blive bedre til at konkurrere ved at give brugerne en personling indgang, hvor de selv kan administrere deres Yahoo-tjenester.
Et ugelangt og fortsat uløst problem for Yahoo Mail-brugerne rammer derfor direkte ind i bestræbelserne på at få gang i forretningen og kommer på et meget dårligt tidspunkt.
Det vil tage et par dage, før tilbagerulningen af SSL- og antispam-funktionerne er nået ud til alle brugerne, skriver Ryan Knight, community-manager i Yahoo Mail i sin blog.
”Dette betyder, at dine muligheder for at modtage noget fra disse konti bliver helt genskabt. Det betyder dog også, at vi tilbageruller den nyligt tilføjede mulighed for at anvende SSL. Hvis du har tilføjet en konto, der kræver SSL, vil genskabelse fra den konto ikke længere være mulig,” skriver han.
Ryan Knight beskrev første gang problemet på sin Yahoo Mail-blog 3. juni, hvor han informerede brugerne om, at selskabets udviklere arbejdede på problemet.
Problemet forsvandt imidlertid ikke, og 6. juni skrev han, at Yahoo ikke havde løst problemet og fortsat arbejdede på at finde en løsning.