Som en naturlig reaktion på den økonomiske afmatning, vil innovation blive sat ned på danske direktørers prioriteringsliste på kort sigt.
I stedet vil der være større fokus på det operationelle.
Men afmatningen kommer ikke til at omvælte, hvordan vi kommer til at arbejde med it.
Og det ændrer heller ikke ved det forhold, at ledere igen vil rette blikket mod innovation i forbindelse med it-understøttelse af forretningen.
Sådan lød budene fra administrerende direktør hos IDC, Per Andersen, på konferencen Årets CIO, der fandt sted i Mogens Dahls Koncerthus i København.
Nedbrudt grænseflade
Samtidig forklarer Per Andersen, at der vil ske en mentalitetsændring af it-chefens rolle og it-afdelingen.
For i dag bliver it opfattet som en leverandør af services til virksomheden, og sådan er virksomheder faktisk organiseret sig på.
”Tankegangen er at få nedbrudt grænsefladen til, at it ikke er leverandør af services men er selve forretningen. At det smelter sammen og bliver den, som skaber forretningen,” siger Per Andersen.
De cirka 150 fremmødte lyttede ivrigt med for at blive klogere på rollen som it-leder.
"Vi er nået til et sted, hvor flere og flere it-chefer forstår forretningen og arbejder sammen med den. Men nu gælder det innovation, og det er nødvendigt at have fokus på det område fremover," siger han.
Og her mener Per Andersen ikke blot gode ideer og opfindelser, men tiltag, der direkte giver bedre økonomi for virksomheden ved ekspelvis at reducere omkostninger, give nye forretningsmuligheder, kunder og markeder.
Fire best practices for CIO’er:
* it-chefen skal arbejde sammen med mennesker i
forretningsenhederne og ikke sidde bag et skrivebord i
it-afdelingen.
* it-chefen skal blande ressourcer på tværs
* it-chefen skal være god til at kommunikere.
Kommunikation er altafgørende
* It-chefen skal ikke kun referere til topledelsen.