I Jyske Bank er it med til at skabe innovation og bankens fremtid.
Det er reelt hele produktionsapparatet som distributionskanaler og kommunikationskanaler med kunderne.
Det er rådgivernes værktøj og alle medarbejderes daglige arbejdsredskab.
"It-visionen i Jyske Bank er at bruge it til at skabe nye strategiske forretningsmuligheder og til at flytte banken markant som forretning," siger Klaus Skjødt.
Konceptet "Jyske Forskelle 2. generation" er et meget synligt eksempel på innovation, og som den 42-årige it-leder har spillet en væsentlig rolle i opbygningen af.
Formålet har været at skabe en mere kundevenlig bank med et sammenhængende koncept.
Interaktiv kommunikation
"Det er i høj grad brug af multimedie og unified communikation og et projekt, hvor vi arbejdede sammen med leverandørerne for rent at udvikle løsningerne. For der fandtes slet ikke den slags løsninger på markedet," fortæller it-lederen.
Der blev udviklet skærme, der kan kommunikere budskaberne til kunder i afdelingsnettet og en unified comunication-platform, der skaber interaktiv kommunikation.
Platformen bliver også brugt til intern kommunikation. I bankens intranet er meget skriftig information udskiftet med videoklip.
"Vi kan se, at i løbet af 30 sekunders videoklip kan vi formidle information, som man før i tiden skulle bruge 10 sider på at beskrive," forklarer Klaus Skjødt.
Det første år efter implementeringen af konceptet fik banken fordoblet tilgangen af nye kunder – og tilgangen fortsætter endnu.
Klaus O. Skjødt er oprindeligt bankuddannet i Jyske Bank.
Efter nogle år i bankens afdelingsnet røg han til hovedkvarteret i Silkeborg, hvor han blandt andet blev afdelingsdirektør for produktudvikling og senere koncernøkonomi.