Med en temmelig bred stilling som it-leder i Kriminalforsorgen har Lars Vinther skabt et klientsystem, der giver et overblik over den enkelte indsat på tværs af institutioner.
”Når der i gamle dage kom en ny indsat, startede vi forfra med en journal – nu genbruges oplysningerne. Vi har en del 'stamkunder', og når vi har oplysningerne registreret, er det rimelig nemt at starte op. Der kommer i gennemsnit 23.000 indsatte om året,” siger Lars Vinther.
Efterhånden har kriminalforsorgen 200.000 kunder i hovedsystemet, der dagligt bliver brugt af mellem 1.000 og 1.200 mennesker.
Med en baggrund som jurist har it-leder Lars Vinther et indgående kendskab til Justitsministeriets forretningsområde og virke. Desuden er han it-udannet, og det skaber den rette kombination for forsorgen.
Før Lars Vinther kom til Kriminalforsorgen, var han ansat hos IBM i nogle år som sælger.
Brugervenlighed i fokus
”I begyndelsen var det en meget begrænset stilling, idet vi var ganske få,” fortæller it-lederen.
Men i 1999 fik Kriminalforsorgen ekstra tilskud fra Finansministeriet til at udvikle it. Fra 1999 til i dag har it-afdelingen bevæget sig til en digitaliseringsgrad på omkring 40 procent.
”Lige nu afventer vi et tættere samarbejde med de andre institutioner som politi og domstole for at være helt digitaliserede,” forklarer it-lederen.
Den største udfordring for Lars Vinther har været at få udmøntet strategier på grundlag af direktionens visioner.
Det er brugervenlighed, så man kan lokke den enkelte fængselsfunktionær væk fra blyanten og over til pc’en.
Det, synes it-lederen, er lykkedes ret godt, for stort set de fleste funktionærer anvender pc’er i dag.
Hele forretningsområdet, som er de indsatte, er fuldt digitaliseret, og al sagsbehandling foregår via it-systemer.
”Vi har fået lavet en meget fleksibel og moderne installation, idet vi har fået det hele centraliseret allerede tilbage i 1999. Når vi åbner og lukker institutioner, er det forholdsvis nemt at skrue op og ned for blusset," siger han.