Artikel top billede

Google opgraderer og omdøber søgetjeneste

Forbedret indeksering og nyt navn. Sådan lyder et par af forbedringer i en ny opdateret version af Google-søgemaskine.

Computerworld News Service: Google har lanceret en ny version af sin hostede tjeneste til søgning på websites til erhvervslivet med forbedret indeksering og et nyt navn.

Tjenesten hed tidligere Google Custom Search Business Edition, men har nu ændret navn til Google Site Search.

Den nye udgave tilbyder mere komplette indekseringsfunktioner og en højere finjustering af søgeresultater.

Målet med tjenesten er stadig det samme: At tilbyde webudgivere en Google-drevet søgemaskine til deres offentligt tilgængelige sites.

"I løbet af de sidste fem år har website-ejere investeret stort i website-optimering og navigation og grafik, men ikke så meget i søgning," siger Matthew Glotzbach, leder af produktadministration hos Google Enterprise.

Et af produktets nye funktioner er forbedret indeksering, som går dybere ned i sitets struktur, og som er designet til at komplementere søgemaskinens normale indeksering af det specifikke site.

Derudover giver produktet nu website-ejere flere valgmuligheder i forbindelse med at påvirke, hvordan søgeresultater prioriteres og vises.

Tjenesten kan for eksempel konfigureres til at lægge større vægt på et dokuments alder, så nyere sider prioriteres højere end ældre, hvilket Google kalder "datovægtning" (date biasing).

Brugerdefineret ordbog

På den anden side kan website-ejere nu også vægte søgeresultater mod sider fra bestemte sektioner af et site, såsom et produktkatalog.

En anden funktion af Google Site Search lader desuden website-ejere tilføje en brugerdefineret synonymordbog, udover at tilbyde en større brugerdefinering af dets udseende end før, så søge- og resultatsider bedre kan designes til at have websitets egen stil.

Forbedringerne af denne tjeneste fortæller noget om Googles voksende bevidsthed om og forståelse af, hvordan man behandler enterprise-kunder, mener Rebecca Wettemann, analytiker hos Nucleus Research.

Med denne version giver Google sine kunder større handlekraft til at konfigurere produktet efter deres behov og rammer en balance mellem teknologi og brugerdefinerbarhed, udtaler hun.

Google er blevet mere opmærksom på erhvervslivets præcise brug af virksomhedens teknologi, på hvordan selskab ets produkter passer ind i kunders generelle it-miljø, og på hvordan CIO'er kan sænke omkostninger og risici med Googles produkter, udtaler hun.

Priserne for tjenesten begynder ved omkring 500 kroner om året til sites med 5.000 sider. Prisen til sites med mellem 100.001 og 300.000 sider er oppe på omkring 10.000 kroner. Hvis et site har mere end 300.000 sider må ejere af sitet kontakte Googles salgsafdeling for at få oplyst priser.

Google har også andre søgningstjenester til brug på et site, såsom Google AdSense, som er en gratistjeneste uden lige så sofistikerede funktioner som Google Site Search, og som kræver at et site viser tekst-annoncer leveret af Google. Herudover er der Google Mini og Google Search Appliance, som begge er hardwareprodukter spækket med softwaresøgeværktøjer, der kan indeksere både en virksomheds offentligt tilgængelige websider og dens interne filer og dokumenter med avancerede adgangsrestriktioner.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere