Computerworld News Service: Google har lanceret en ny version af sin hostede tjeneste til søgning på websites til erhvervslivet med forbedret indeksering og et nyt navn.
Tjenesten hed tidligere Google Custom Search Business Edition, men har nu ændret navn til Google Site Search.
Den nye udgave tilbyder mere komplette indekseringsfunktioner og en højere finjustering af søgeresultater.
Målet med tjenesten er stadig det samme: At tilbyde webudgivere en Google-drevet søgemaskine til deres offentligt tilgængelige sites.
"I løbet af de sidste fem år har website-ejere investeret stort i website-optimering og navigation og grafik, men ikke så meget i søgning," siger Matthew Glotzbach, leder af produktadministration hos Google Enterprise.
Et af produktets nye funktioner er forbedret indeksering, som går dybere ned i sitets struktur, og som er designet til at komplementere søgemaskinens normale indeksering af det specifikke site.
Derudover giver produktet nu website-ejere flere valgmuligheder i forbindelse med at påvirke, hvordan søgeresultater prioriteres og vises.
Tjenesten kan for eksempel konfigureres til at lægge større vægt på et dokuments alder, så nyere sider prioriteres højere end ældre, hvilket Google kalder "datovægtning" (date biasing).
Brugerdefineret ordbog
På den anden side kan website-ejere nu også vægte søgeresultater mod sider fra bestemte sektioner af et site, såsom et produktkatalog.
En anden funktion af Google Site Search lader desuden website-ejere tilføje en brugerdefineret synonymordbog, udover at tilbyde en større brugerdefinering af dets udseende end før, så søge- og resultatsider bedre kan designes til at have websitets egen stil.
Forbedringerne af denne tjeneste fortæller noget om Googles voksende bevidsthed om og forståelse af, hvordan man behandler enterprise-kunder, mener Rebecca Wettemann, analytiker hos Nucleus Research.
Med denne version giver Google sine kunder større handlekraft til at konfigurere produktet efter deres behov og rammer en balance mellem teknologi og brugerdefinerbarhed, udtaler hun.
Google er blevet mere opmærksom på erhvervslivets præcise brug af virksomhedens teknologi, på hvordan selskab ets produkter passer ind i kunders generelle it-miljø, og på hvordan CIO'er kan sænke omkostninger og risici med Googles produkter, udtaler hun.
Priserne for tjenesten begynder ved omkring 500 kroner om året til sites med 5.000 sider. Prisen til sites med mellem 100.001 og 300.000 sider er oppe på omkring 10.000 kroner. Hvis et site har mere end 300.000 sider må ejere af sitet kontakte Googles salgsafdeling for at få oplyst priser.
Google har også andre søgningstjenester til brug på et site, såsom Google AdSense, som er en gratistjeneste uden lige så sofistikerede funktioner som Google Site Search, og som kræver at et site viser tekst-annoncer leveret af Google. Herudover er der Google Mini og Google Search Appliance, som begge er hardwareprodukter spækket med softwaresøgeværktøjer, der kan indeksere både en virksomheds offentligt tilgængelige websider og dens interne filer og dokumenter med avancerede adgangsrestriktioner.
Oversat af Thomas Bøndergaard