Den it-mæssige fusion af energiselskaberne DONG, Elsam, E2, Københavns Energis el-aktiviteter, Frederiksberg Forsyning og NESA har fyldt meget i Michael Moesgaards hverdag.
Derfor har medarbejdersiden trukket en del af it-lederens tid.
Men fra næste år skifter han fokus fra at bruge tid på fundamentarbejdet til den forretningsorienterede del – helt konkret står den på internationalisering.
For nu er systemerne forberedt på videreudvikling af forretningen og strategiske satsninger som opkøb eller partnerskaber.
Den gennemgribende proces tog sin start i 2005 og nu er 80 procent af fundamentet færdigt.
Blandt andet har medarbejderne fået en fælles mail, medarbejderportal og regnskabskonsolidering.
Den 43-årige civilingeniør, der er uddannet på DTU, ville ikke kunne gennemføre den gennemgribende ændring uden ledelsens opbakning. For koncernledelsen havde en vilje til at gøre det på den rigtige måde og ikke flette gamle systemer i et kludetæppe.
Den gennemgribende ændring, der også har været den billigste investering, har givet mulighed for virksomheden at være på forkant.
For det store arbejde med at skabe den nye governance-struktur har givet mulighed for at opdage behov, som forretningen ikke altid får øje på.
Desuden har systemenerne skabt grobund for en ensartet virksomhed, der i bund og grund rummer seks forskellige kulturer i form af fusionen.
Aller sværest var udfordringen for halvandet år siden, og det var også her Michael Moesgaard trak på sin baggrund som konsulent og gik analytisk til sagen.
Før han blev it-chef i DONG i 2004, arbejdede Michael Moesgaard i mange år som konsulent hos blandt andre Andersen Consulting og senere Accenture.