Den danske afdeling af den amerikanske it-gigant CSC lukker to af selskabets danske afdelinger.
Det drejer sig om afdelingerne i henholdsvis Taastrup og Birkerød, hvilket berører godt 700 medarbejdere.
De skal fremover møde på arbejde i Valby eller på Engvej lidt uden for København.
Ifølge CSC's kommunikationschef i Danmark, Mads Cordt Gyldenkærne, forventer selskabet at spare et 'markant' beløb på at lukke afdelingerne i Taastrup og Birkerød.
Han kan ikke præcisere nærmere, hvor meget det drejer sig om i kroner og øre.
”Størstedelen af de penge, vi sparer, skal investeres i at opgradere de to lokationer. Det vil sige udvendig modernisering samt indvendig opgradering, nye møbler, belysning og den slags ting,” siger han.
CSC: Der er masser af plads
CSC traf blandt andet beslutningen om at lukke de to afdelinger, fordi selskabet – med assistance fra et konsulentfirma – fandt ud at, at CSC ikke udnyttede dets danske bygninger godt nok.
”Konsulenterne gik simpelthen rundt i bygningerne og regnede eksempelvis på, hvor mange af vores arbejdsstationer, der var i brug hele tiden,” siger Mads Cordt Gyldenkærne.
Han fortæller, at over en periode på to uger observerede konsulenterne hver time 2.287 arbejdsstationer på tværs af de fire lokationer på Sjælland.
Derudover vil CSC med flytningerne investere i at skabe et mere tidsvarende, moderne arbejdsmiljø, der samler virksomheden og skaber grobund for en stærkere kultur i CSC, fortæller Mads Cordt Gyldenkærne.
Han er overbevist om, at CSC's to adresser kan absorbere de 700 nye medarbejdere, uden at de kommer til at sidde på skødet af hinanden.
”Vi har lavet matematikken. Der er plads. Derfor vil medarbejderne i Taastrup og Birkerød inden for de næste 9 til 12 måneder bliver bedt om at rykke til Valby og Engvej,” siger CSC's kommunikationschef.
Blandede reaktioner
Han oplyser, at reaktionen fra CSC’s medarbejdere har været blandede.
"Det siger sig selv, at en beslutning om at lukke to lokationer i første omgang ikke bliver hilst lige varmt velkommen af alle i organisationen, da det griber radikalt ind i folks hverdag i forhold til områder som afhentning af børn, transporttid og andet," siger Mads Cordt Gyldenkærne.
Han mener dog, at det er en pris, der er værd at betale, fordi den langsigtede ambition er, at skabe større samling på virksomheden og etablere et bedre arbejdsmiljø for alle.