Hvis du ikke allerede er i fuld gang, så flytter en del af din virksomheds it snart fra virksomhedens varme og trygge serverrum og ud på nettet.
Der er nok stadig enkelte, der finder det scenarium foruroligende, men langt de fleste it-chefer har vænnet sig til tanken og er ved at skifte den traditionelle og licensbetalte software ud med alternativer lejet som tjenester over internettet. Det bliver også kaldt SaaS (Software-as-a-Service).
Rapporten 'Enterprise Software Customer Survey 2008' fra konsulenthuset McKinsey efterlader ingen tvivl.
Konsulenthuset har haft fat i 850 forretningssoftware-kunder fra hele verden, og tre ud af fire af dem er klar til at kaste sig over Software-as-a-Service (SaaS) og – hvilket er endnu mere interessant – SaaS-platforme.
Virksomhederne forventer at bruge 19 procent af deres softwarebudget på forretningsapplikationer og platforme leveret over nettet i 2008, hvilket er en dramatisk fremgang sammenlignet med for et par år siden.
Fremgangen næres af drømmen om, at virksomheder kan købe it lige så enkelt, som når private lukker op for vandhanen eller tænder for stikkontakten og betaler for det vand eller strøm, de forbruger.
Det lyder jo umiddelbart forjættende, men også som et ekko fra fortiden.
ASP 2.0
I 1990'erne var nogle af de hotteste virksomheder ASP'er, application service providers, som forsøgte at gøre stort set det samme, som SaaS-leverandørerne lover i dag.
Men kunderne stod ikke ligefrem i kø for at flytte it-installationerne ud af huset og komme på kundelisten hos ASP'erne, hvoraf langt de fleste led en krank skæbne, da dotcom boblen bristede.
Det rejser naturligvis spørgsmålet, om den nuværende
SaaS-begejstring er levedygtig, eller blot er endnu en it-hype, der om 5 til 10 år kun lever i erindringen?
Alle de store er på banen
Det kan man måske finde et svar på ved at kaste et blik på dotcom-overleveren og søgekæmpen Google.
Selskabet har bevist – hvad mange ASP'er aldrig formåede – at det kan lade sig gøre at skabe webbaserede applikationer, der leverer information lynhurtigt, betjener millioner af brugere og stort set aldrig går ned.
Google er langt fra den eneste spiller, da alle de store softwarekoncerner for længst har luret perspektiverne på nettet.
Microsoft er på banen med sin 'Live-serie', der stort set giver fuld funktionalitet over nettet, Oracle (On Demand) snakker meget om det, SAP (blandt andet Business by Design) er der, og IBM har været der i årevis med On-demand-satsningen.
Men de største landvindinger på området kommer naturligt nok fra specialiserede SaaS-leverandører som NetSuite, Intuit, Epicor og Salesforce fra USA samt CRM.com og The Sage Group fra Storbritannien, der ikke som de store softwarekoncerner har en eksisterende (og ofte særdeles lukrativ) forretning at tage hensyn til.
Herhjemme har SaaS allerede sat tydelige fodaftryk på softwaremarkederne. Eksempelvis da transportkoncernen DSV meldte ud, at den skrotter 10 traditionelle CRM-systemer og erstatter dem med ét netbaseret alternativ fra Salesforce, der får 4.300 brugere på verdensplan.
Derudover er DSV's globale e-tjenester – online-booking, track and trace, rapporter og lignende – også 100 procent SaaS.
Kortere it-projekter
Ifølge Gabriel Andersson, der står i spidsen for innovation og forretningsudvikling i DSV’s it-afdeling, får DSV ved at vælge SaaS-modellen mere tid til at udvikle forretningen i stedet for at udvikle it, da selskabet blot køber kundehåndteringssystemet som en tjeneste og dermed slipper for at bruge tid, kræfter og penge på hardware, software og netværk.
Det giver kortere it-projekter. Og samtidig kan hensynet til forretningen blive indlejret i beslutningsprocessen, mener Andersson.
"Vi har jo traditionelt været meget teknologi-fokuserede. I dag er vi langt mere forretningsorienterede på it-fronten. Det betyder, at vi har fået et meget bredere udsyn, der altså har fået os til at satse på SaaS," siger han.
Platformen flytter på nettet
Men det er langt fra kun på softwaresiden, at lejemodellen vinder frem.
Den øgede udbredelse af SaaS betyder nemlig, at der er sket et veritabelt boom i udviklingen af en ny generation web-platforme, der gør det muligt at udvikle, integrere, udrulle og hoste webapplikationer.
Områder som Cloud computing, der også er kendt under den på disse breddegrader lidt uheldige forkortelse HaaS (Hardware-as-a-Service), og PaaS (Platform-as-a-Service) har potentiale til at sende chokbølger gennem de fleste it-afdelinger inden for en kort årrække.
Internetboghandlen Amazon er en af de virksomheder, der tegner denne udvikling. Amazon tilbyder en perlerække af webtjenester via Amazon Web Services (AWS).
Her kan virksomheder eksempelvis købe lagerplads via Simple Storage Service (S3) eller regnekraft via Elastic Compute Cloud (EC2).
Lige så interessant er det, at Amazon tilbyder en platform, der gør det relativt simpelt at kreere netbutikker og drive nethandel.
Pålidelig infrastruktur
Denne Platform-as-a-Service-tankegang har spredt sig som ringe i vandet, og den er i særdeleshed et varmt emne indenfor forretningsapplikationer.
Og det er der en rigtig god grund til, mener Dion Hinchcliffe, der står i spidsen for web 2.0-analysehuset Hinchcliffe & Company samt ihærdig blogger på it-mediet ZDnet.
I rapporten 'The Next Wave in Web Apps: Platform-as-a-Service' slår han til lyd for, at virksomheder skal holde op med at lede efter metoder, der kan få utilstrækkelige teknologier til at fungere bedre, men i stedet tage en smutvej og satse på PaaS.
Herhjemme er DSV et af de selskaber, der er sprunget på PaaS-vognen. Virksomheden har brugt Salesforces Force.com–platform til at udvikle en applikation til håndtering af udgifter til udstyr som eksempelvis lastbiltrailere.
"Ved at udvikle applikationen på Force.com, har vi haft adgang til en pålidelig infrastruktur. Samtidig har vi undgået risikoen ved at sætte gang i et dyrt og tidskrævende udviklingsprojekt, der nemt kunne være kørt af sporet," siger Gabriel Andersson.
Han har ikke regnet på, hvad DSV har sparet i kroner og øre ved at bruge PaaS, men han er ikke tvivl om, at transportkæmpen vil udvikle flere applikationer på platformen.
Gabriel Andersson peger også på en anden mere jordnær udvikling, der har spillet en væsentlig rolle for DSV’s beslutning om at satse på SaaS og PaaS.
"Hele forudsætningen for at arbejde med SaaS og PaaS er hurtige og stabile forbindelser til nettet med en god spredning. Så netbaseret software er blevet meget mere relevant på grund af de store skridt fremad, der er taget på båndbredde, de senere år," siger han.
Han ligger derfor ikke vågen om natten ved udsigten til, at et internetkollaps skal sende chokbølger gennem DSV's it-infrastruktur i fremtiden.
"Ser man på det mest stabile i dag, når det gælder it, så er det internettet. Internettet er jo i sin grundarkitektur bygget til at være i gang, og alle har en interesse i, at det ikke går ned," siger Gabriel Andersson.