Den søgemaskine, der for Spamfighter giver det bedste resultat, er uden sammenligning Google. Hvis man kigger priser, brugergrænseflade og det, vi i sidste ende har fået ud af det, så er der ingen tvivl.
Den næstbedste søgemaskine til marketing, jeg har prøvet, er Yahoo Search Marketing; det der tidligere hed Ouverture. Den fungerer også ganske udmærket. Den har i lang tid døjet med et meget ringe interface, men det problem er nu løst, og det gør den lige pludselig til en meget interessant spiller på markedet. Jeg har i den seneste tid fået en hel del kvalificerede brugere derfra til en meget lavere pris end hos Google, så brug lige lidt tid på den.
Så har Microsoft åbnet sit Adcenter, der p.t. dog kun virker i England, USA, Canada, Frankrig og Singapore. Selve interfacet er superlækkert, faktisk bedre end Googles. Samtidig ser det ud som om, der er ganske pæn return of investment.
Svindlere
Ikke så mange annoncerer der endnu, og det kan man godt mærke på priserne, der er forholdsvis lave for tiden. Det er noget med at udnytte det så godt som muligt og så hurtig som muligt. Det ser meget lovende ud på længere sigt.
Jeg har prøvet forskellige lokale og nogle specielle branchespecifikke søgemaskiner, som jeg ikke skal begynde at gå meget ind i. Et af de problemer, man skal være opmærksom på, er, at der er utrolig mange svindelsøgemaskiner på nettet.
Spild af tid og penge
Maskiner som Kanoodle, Mirago, Miva, Turbo10 med flere har alle været 100 procent tids- og pengespild. Man indbetaler et par hundrede dollars, så går der få timer, og så er alle pengene brugt.
De påstår, at man har fået 2.000 besøgende, men det kan man se i sine logfiler, at man ikke har. Måske har man fået en enkelt eller to, ingen klik og ingen ordrer overhovedet. Den slags skal selvfølgelig bare ignoreres og ties ihjel.
Når man så brokker sig og siger, man er blevet svindlet, er de selvfølgelig fuldstændig uforstående over for det. Hvis man brokker sig længe nok, får man i stedet for sine penge igen endnu flere ubrugelige klik, som ikke giver nogen besøgende overhovedet.
Booster placeringen
Jeg har endnu til gode at finde nogle store, internationale søgemaskiner, som ikke er blandt de nævnte, som giver nogen som helst form for værdi. Vi har lavet lidt annoncer på Yahoo, det vil sige sponsoreret nogle kategorier og så videre. Men jeg må sige, at det ikke har haft den store effekt. Jeg vil dog anbefale, at man måske får sig en international Yahoo-listing.
Det kan måske være med til at booste ens søgemaskine-placering en smule. Det giver da også nogle besøgende, men det er relativt små penge, vi snakker om. Men ud over det har jeg ikke rigtig set noget, der er værd at skrive hjem om.
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.