Danske Groupcare, der skabte sociale fællesskaber på nettet for medlemmer af eksempelvis fodboldklubber, ejerforeninger og familier længe før ”communities” og ”Web 2.0” blev buzz-words, har igen fået gang i butikken.
Groupcare øgede i 2007 omsætningen med 46 procent og udskiftede røde tal på bundlinjen i 2006 med et overskud på 2,2 millioner kroner.
Groupcare har siden etableringen i 1999 udviklet sig fra at være en underskudsgivende portalvirksomhed.
Dengang var selskabets eneste indtægtskilde annoncer
I dag er selskabet en en softwarevirksomhed, der tjener penge på at sælge software til virksomheder og organisationer, som ønsker at kommunikere og samarbejde over nettet.
Community-feber bag storvækst
”Vi er meget tilfredse. Vi har finpudset strategien og høster i dag frugterne af at satse på at sælge kommunikationsløsninger til det danske forenings- og organisationsmarked,” siger Steen Alexander, administrerende direktør for Groupcare.
Ifølge Groupcare kan en stor del af fremgangen i 2007 tilskrives den store interesse for personlige og sociale fællesskaber på nettet, som blandt andre de populære webtjenester Facebook og MySpace er udtryk for.
”Den udvikling har sammen med lanceringer af Educare og Membercare generet en ny, stor efterspørgsel for vores erhvervsrettede community- og medlemsadministrations løsninger,” siger Steen Alexander.
Groupcares fremgang i 2007 skyldes også, at selskabet kom på gaden med en ny udgave af dets oprindelige produkt, GC Community, mener Steen Alexander.
Softwaren er blevet skrevet om fra ASP til .Net, så organisationer i bedste Web 2.0-ånd kan implementere Groupcare i deres egne systemer.
Udviklingen kostede i 2006 på bundlinjen hos Groupcare, men Steen Alexander er overbevist om, at udviklingsarbejdet har været alle pengene værd.
”Vi har allerede fået 25 kunder til version 2.0 af vores software, og samtidig har satsningen på udvikling betydet, at vi i dag har en stor og voksende forretning på it-udviklingsopgaver,” siger han.
Groupcare har i dag 30 ansatte i København samt 50 ansatte i udviklingscentret i Bangladesh, og flere end 600.000 personer og 180 organisationer kommunikerer og samarbejder via løsninger fra Groupcare.