Artikel top billede

Microsoft opruster på søgninger - her er planerne

Efter flere ugers uklare udtalelser om interne investeringer, der skal gøre Microsoft i stand til at konkurrere på søgemarkedet uden Yahoo, løfter Microsoft sløret for planer og visioner.

Computerworld News Service: Microsofts direktører løfter sløret for flere nye søge-teknologier fra selskabet og en del ideer til fremtiden.

De er dog ikke meget for at indrømme, at det er en vision med lange udsiger, og at det kan vare flere år, før det medfører succes for virksomheden.

”Jeg må sige, at det er lidt sjovt at være den svage part,” lyder det fra Microsofts formand, Bill Gates.

Virksomheden har gjort en usædvanligt stor indsats for at opbygge et stærkt søge-team, siger han.

”Vores indsats for at skabe et stærkt team har været større end nogen anden indsats, jeg kan huske,” siger han.

[b]Nyt hver sjette uge[/b}]
Brugerne kan forvente at se nye funktioner fra Microsofts søge-team hver sjette uge, fortalte han.

”Vi har en langsigtet forpligtelse,” sigerBill Gates. ”Og vi er villige til at eksperiementere.”

Cashback er den seneste nye funktion.

Når internet-brugere søger efter et produkt på Live.com, kan resultaterne være mærket ’Cashback’.

Hvis brugeren ender med at købe et produkt med dette mærke, får personen penge tilbage.

Microsoft forventer, at konceptet vil skabe en helt ny forretningsmodel, men man er også klar over, at det nok vil tage noget tid at ruske op i branchen.

Stort arbejde at ændre brugernes adfærd

”Vi ved godt, at det er en lang rejse. Når man ændrer brugeroplevelsen eller forretningsmodellen, tager det tid at nå helt ned til adfærdsændringer,” siger Satya Nadella, underdirektør for Microsofts search, portal and advertising platform group.

Bill Gates fremhæver, at Cashback er anderledes end de eksisterende metoder til søgeannoncering.

”Når man får annoncer frem med en søgning, får man ikke rigtig noget igen,” siger han.

Det kan sammenlignes med andre medier som tv eller radio, hvor seere eller lyttere får indhold til gengæld for reklamer.

Cashback ”giver brugeren en grund til at bruge en bestemt søgemaskine,” lyder det fra Bill Gates.

Mere end 700 forhandlere har meldt sig til at annoncere som en del af Cashback-ordningen.

”Det bekræfter, at der er grundlag for forandring,” sagde Bill Gates.

Microsoft løfter også sløret for betaudgaver af søgefunktioner, der er baseret på virksomhedens opkøb af Farecast.

Når internetbrugere søger efter fly på Live.com, indeholder resultaterne informationer indsamlet af Farecast, der kan fortælle, hvornår brugeren kan få den bedste pris på en flybillet.

Microsoft har også brugt den teknologi til at tilbyde lignende informationer til folk, der søger efter gode priser på hoteller.

Endelig viste Microsoft sin innovation inden for videosøgning.

Når brugere søger efter videoer på Live.com, får de en side med videoer, og i en kolonne i højre side får de mulighed for at indsnævre søgningen.

Derudover får de en liste over andre videoer, der måske interesserer dem og muligheden for at afspille en video ved bare at holde musen hen over den.

”Tag ikke fejl. For os handler det om at have den bedste søgemaskine og de bedste resultater, så folk får lyst til at bruge den på grund af kvaliteten alene,” siger Bill Gates.

Han advarer dog om, at softwaren, der er nødvendig for at få Microsofts innovative drømme til at gå i opfyldelse, kan være flere år undervejs og koster flere milliarder at udvikle.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere