Computerworld News Service: Microsofts direktører løfter sløret for flere nye søge-teknologier fra selskabet og en del ideer til fremtiden.
De er dog ikke meget for at indrømme, at det er en vision med lange udsiger, og at det kan vare flere år, før det medfører succes for virksomheden.
”Jeg må sige, at det er lidt sjovt at være den svage part,” lyder det fra Microsofts formand, Bill Gates.
Virksomheden har gjort en usædvanligt stor indsats for at opbygge et stærkt søge-team, siger han.
”Vores indsats for at skabe et stærkt team har været større end nogen anden indsats, jeg kan huske,” siger han.
[b]Nyt hver sjette uge[/b}]
Brugerne kan forvente at se nye funktioner fra Microsofts søge-team hver sjette uge, fortalte han.
”Vi har en langsigtet forpligtelse,” sigerBill Gates. ”Og vi er villige til at eksperiementere.”
Cashback er den seneste nye funktion.
Når internet-brugere søger efter et produkt på Live.com, kan resultaterne være mærket ’Cashback’.
Hvis brugeren ender med at købe et produkt med dette mærke, får personen penge tilbage.
Microsoft forventer, at konceptet vil skabe en helt ny forretningsmodel, men man er også klar over, at det nok vil tage noget tid at ruske op i branchen.
Stort arbejde at ændre brugernes adfærd
”Vi ved godt, at det er en lang rejse. Når man ændrer brugeroplevelsen eller forretningsmodellen, tager det tid at nå helt ned til adfærdsændringer,” siger Satya Nadella, underdirektør for Microsofts search, portal and advertising platform group.
Bill Gates fremhæver, at Cashback er anderledes end de eksisterende metoder til søgeannoncering.
”Når man får annoncer frem med en søgning, får man ikke rigtig noget igen,” siger han.
Det kan sammenlignes med andre medier som tv eller radio, hvor seere eller lyttere får indhold til gengæld for reklamer.
Cashback ”giver brugeren en grund til at bruge en bestemt søgemaskine,” lyder det fra Bill Gates.
Mere end 700 forhandlere har meldt sig til at annoncere som en del af Cashback-ordningen.
”Det bekræfter, at der er grundlag for forandring,” sagde Bill Gates.
Microsoft løfter også sløret for betaudgaver af søgefunktioner, der er baseret på virksomhedens opkøb af Farecast.
Når internetbrugere søger efter fly på Live.com, indeholder resultaterne informationer indsamlet af Farecast, der kan fortælle, hvornår brugeren kan få den bedste pris på en flybillet.
Microsoft har også brugt den teknologi til at tilbyde lignende informationer til folk, der søger efter gode priser på hoteller.
Endelig viste Microsoft sin innovation inden for videosøgning.
Når brugere søger efter videoer på Live.com, får de en side med videoer, og i en kolonne i højre side får de mulighed for at indsnævre søgningen.
Derudover får de en liste over andre videoer, der måske interesserer dem og muligheden for at afspille en video ved bare at holde musen hen over den.
”Tag ikke fejl. For os handler det om at have den bedste søgemaskine og de bedste resultater, så folk får lyst til at bruge den på grund af kvaliteten alene,” siger Bill Gates.
Han advarer dog om, at softwaren, der er nødvendig for at få Microsofts innovative drømme til at gå i opfyldelse, kan være flere år undervejs og koster flere milliarder at udvikle.
Oversat af Mille Bindslev