Artikel top billede

Hvorfor skal man stå i kø på nettet?

Klumme: Der findes flere forskellige teorier om køer - for eksempel at køen ved siden af altid bevæger sig hurtigere. Inden for kø-teorien er en ny verden dukket op med e-mailen. Og det er ikke godt.

Næste år er det 100 år siden, den danske matematiker Agnar Krarup Erlang opfandt kø-teorien og flere andre gode ting.

Man burde afholde et symposium om dette i Kø(ge) næste år. Den by fortjener sit navn hver morgen.

En af de mere populære bisætninger om kø-teori er, at den anden række (på posthuset eller i supermarkedet) altid bevæger sig hurtigere – indtil man stiller sig derover.

En anden bisætning, jeg selv har formuleret, er, at en kø med konstant længde kan afskaffes.

Hvis der altid er 42 mennesker i køen, kan man sætte nogle flere til at betjene dem i en periode eller nedsætte (om muligt) behandlingstiden. Logisk.

Lige indtil man kigger på ventelister i vores syge væsen. De har konstant længde år ud og år ind.

Vi har dog set enkelte af dem blive afskaffet ved hjælp af ”Løkke-posen” på halvanden milliard kroner, som muliggjorde en ekstra indsats på nogle hospitalsafdelinger.

Så snart ekstrabevillingerne var brugt, antog køerne samme længde som før.

Meget gamle, bitre og kyniske mennesker, jeg har talt med inden for systemet, snakker om, at der er magt og sikring af budgetter forbundet med at have en venteliste, når man er overlæge eller -sygeplejerske.

De taler om, at ekstra penge fra Staten skal bruges NU på samme måde, som at mad skal spises NU på en overlevelsesøvelse – så kan de ikke tage det fra én.

Dog er der en enkelt kø-teoretisk detalje, der har undret mig i det sidste halve års tid. Det er behandling af mails til offentlige myndigheder.

Her er der fire kedelige eksempler

Jeg går gerne i detaljer med de fire eksempler, jeg har fra henholdsvis Politiet, Statsamtet, Ballerup Kommune og Horsens Kommune, men det må blive i “debatten” herunder.

Fælles for alle fire henvendelser (korte som lange) har været:

Tavshed. Ingen ”tak for mailen, jeg tager mig af det.”

Kort svar (”Vi har modtaget…”) modtages efter 13 arbejdsdage (nogle gange 12, nogle gange 14).

Forvaltningsloven foreskriver, at der SKAL reageres på alle henvendelser inden for 14 dage. Maksimum bliver standard.

Et sted i svaret står der, at ”Vi beklager det sene svar. Det skyldes et højt arbejdspres…”

Statsamtet får førstepræmien: Det tog dem 13 måneder (trods rykkere) at reagere på min første mail.

Efterfølgende mails har de slet ikke svaret på. I deres nye brochure står, at de har “ændret arbejdsgang,” og at man bedes sende rigtige breve for at de kan klare presset.

Jeg begik også den fejl at påpege over for Ballerup Kommune, at en kø med konstant længde kan afskaffes, og at de var meget velkomne til at svare (eller bare give livstegn) før de 14 dage var gået.

Siden har jeg intet hørt fra dem.

Der må være flere regler, jeg ikke har opdaget endnu.

Politiet får præmien for den bedste ”prøv at kontakte nogle andre. Vi har ikke nummeret eller mailadressen”-strategi. De bliver bare ved, til man giver op.

Den egentlige revolution inden for brugen af it i det offentlige kommer, når de finder ud af, at det oprindeligt hed ‘e-mail’ og ikke bare ’mail’.

Vi ses i online-debatten! Jeg skal prøve at svare hurtigt på indlæggene.

Mogens Nørgaard er direktør i Miracle.

Computerworlds klummer er ikke nødven-
digvis udtryk for Computerworlds holdnin-
ger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere