Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Landingssiderne skal spille 100 procent

Klumme: Det nytter ikke noget at bruge formuer på Google Adwords, hvis kunderne bliver skuffede, når de klikker på dem.

At købe annoncer på Google, det kan være en super dårlig forretning, hvis man ikke tænker sig om.
Der er mange faktorer, der afgør placering og pris, og en af dem er, hvor godt man har lavet sine landingssider, altså de sider brugerne lander på, når de klikker på annoncerne.

En af de vigtige ting, når man køber adwords, er, at de annonceord, man køber, også fremgår på landingssiderne. Det undersøger Google med jævne mellemrum, og fremgår de ikke, så bliver man straffet.

Så køber jeg for eksempel ordet spamfilter, og jeg på landingssiden bruger ordet spamblocker, så sætter Google prisen kraftigt i vejret for min annonce. Med andre ord kommer jeg simpelthen til at betale flere penge for de samme besøgende.

Googles stramme regler

Årsagen er, at mange annoncører køber ord, der ikke relaterer sig til deres annoncer, og det kan godt være rentabelt for nogen. Men det er Google træt af, og har simpelthen lavet nogle regler, der siger, at de annoncer, man køber, skal have meget stor relevans for de sider, de rammer på. Det er for så vidt meget fornuftigt.

På de sider er det en rigtig god idé at have en privacy-policy, for det undersøger Google, om man har. Det giver lidt ekstra point, at der er kontaktinformationer, eller i hvert fald links til kontaktinformationer. Hvis der kræves login til siden, kan det også rate en ned.

Ord og indhold SKAL passe sammen

Hvis man for eksempel skilter med gratis ting i annoncen, så skal man sørge for, at der rent faktisk er gratis ting på landingssiden. Dertil er det vigtigt, at man ikke har pop-ups eller pop-unders, at der ikke er teknologi, der ændrer brugerens browser, og at man ikke tvinger folk til at downloade noget mv.

I det hele taget kan man forvente, at søgemaskinerne i større og større omfang vil slå ned på adfærd, som brugeren ikke kan lide. Så tænk hele tiden over, når du køber annoncer og vælger annoncetekster og ord, at de brugere, der søger på de ting, vil finde relevans i det i forhold til dit website.

Mange landingssider

Vil du genere dem på nogen som helst måde. Hvis det er tilfældet, at du vil genere dem med vilje, at du ved, at nogle brugere bliver vrede over et eller andet, eller at du godt ved, det ikke er helt relevant og så videre, så skal du bare være klar over, at det kan skade dine e-kampagner i meget høj grad. Der skal være overensstemmelse mellem det, du skriver i annoncen og det, man lander på, når man klikker på den.

Det kan godt betyde, at du skal oprette 20-50 forskellige landingssider, at du skal lave 30-50 forskellige kampagner, hvilket selvfølgelig er dødirriterende. Men når det så er sagt, så konverterer den slags altså også meget bedre. Så enten kan du lade være at betale formuer for meget lidt, eller også kan du lave det stykke arbejde og konvertere uendelig meget mere, og få god markedsføring meget, meget billigere.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere