Computerworld News Service: Hvis vi antager, at Microsofts offentlige farvel til Yahoo ikke blot viser sig at være en risikabel forhandlingstaktik, så står vi nu med en softwareleverandør, der pludselig svømmer i ubrugte milliarder, der kan ødsles bort på andre internetvirksomheder.
Men hvem bliver den heldige?
Ved at holde os Microsofts relative svagheder for øje – søgning, webannoncering og web 2.0-tjenester – har vi fundet frem til en kort liste af potentielle kandidater, der kunne levere i det mindste noget af det samme smæk for skillingen, som Yahoo ville have givet.
Se kandidaternes fortrin og ulemper på de efterfølgende sider.
Kandidat nr. 1: AOL
Glem alt om virksomhedens dial-upforretning, som Time Warner alligevel også arbejder på at splitte af fra AOL. AOL vil være det mest logiske opkøb for Microsoft af mindst fire årsager:
1. AOL's online annonceringsnetværk, kaldet Platform A, er det største i USA – endnu støre end Yahoos. Ifølge tal fra comScore nåede Platform A i marts ud til 91 procent af det samlede amerikanske internetpublikum i forhold til Yahoos 85 procent og Google på tredjepladsen med en rækkevidde på 81 procent.
Microsoft står i dette regnskab på en ottende plads gennem sin Drivepm-afdeling (som tidligere var en del af aQuantive) med en rækkevidde på 66 procent. Time Warner siger selv, at Platform A, der tidligere hed Advertising.com, leverer tre milliarder bannerannoncer hver dag til AOL og andre websites.
AOL opkøbte Advertising.com i midten af 2004 for omkring to milliarder kroner, en pris der i dag ser mere end rimelig ud.
2. Det virker måske, som om kun dine forældre og bedsteforældre bruger AOL, men virksomhedens ejendomme på nettet er faktisk samlet set de fjerde mest populære i USA målt i unikke besøgende efter Yahoo, Google og Microsoft, ifølge comScore. Det betyder, at de er foran for eksempel Fox Interactive Medias Myspace.com, eBay, Amazon.com og Facebook. På trods af, at det ville give lidt overlapning, ville en sammenlægning af Microsofts og AOL's web-aktiver sandsynligvis resultere i et omgående spring til toppen.
3. Et af disse web-aktiver er AOL's nyligt opkøbte Bebo. Ikke så populær i USA, men Bebo er efter forlydender et stort fænomen i Storbritannien og mange andre lande. Det er et ud af adskillige sites – Hi5, Friendster, Googles Orkut og andre – der kæmper om tredjepladsen bag MySpace.com og Facebook inden for de uformelle sociale netværk.
4. AOL Instant Messengers (AOL IM) dage som altdominerende instant messenger-program er for længst forbi, men ifølge comScore er det stadig det tredje mest populære IM-netværk i verden bag Windows Live Messenger og Yahoo Messenger, og det er det mest populære i USA. AOL IM har heller ingen forbindelser med hverken Microsofts eller Yahoos tjenester, da AOL valgte Google som partner i stedet, hvilket gør det endnu mere tiltrækkende for AOL IM at hoppe i kanen med Windows Live Messenger.
Ulemper: AOL's annoncevisningsforretning er stagneret, og virksomheden erkendte i sidste uge under dens økonomiske telefonmøde, at den kæmper med integrationsproblemer med to nylige annonceringsrelaterede opkøb. Og hvad med den der webannonceringsboble, som folk hvisker om i krogene?
Potentiel pris: AOL's omsætning står for omkring en tiendedel af Time Warners samlede omsætning. Med AOL's Access Business for nedadgående, og når selv dens omsætning på webannoncering ikke helt er på toppen, så er det svært at argumentere for, at AOL skulle udvise et større vækstpotentiale end Yahoo. Et tilbud på 48 milliarder kroner (10 mia. USD) ville værdisætte AOL til en merpris på 79 procent over en tiendedel af fredagens slutkurs for Time Warner. Det er mere end den merpris på 72 procent, som Microsofts endelige bud på 33 dollars per aktie ville have betydet for Yahoo, som på det tidspunkt stod med faldende aktiepriser. Med andre ord, mere end rimeligt.
Kandidat nr. 2: LinkedIn
Microsoft vil virkelig gerne være med på scenen for social networking. Så hvorfor ikke købe LinkedIn? Det professionelle sociale netværk med 20 millioner medlemmer, der er i fare for at blive en web 2.0-boksebold, på samme måde som Evite var det, har gennemgået en række tekniske forbedringer i det foregående år for at forblive relevant.
Silican Valley-virksomheden udmeldte for nylig, at det ville sælge i det mindste nogle af sine webannoncer ved en 360 kroners (75 USD) CPM (pris per tusind visninger). Hvis det er sandt, får virksomheden en pris, der er en hel del højere, end den de fleste konkurrenter får. LinkedIn sigter efter en omsætning i år på 361 til 482 millioner kroner (75 til 100 mio. USD).
Hvis Microsoft overtog MySpace eller selv Facebook, ville det belaste den cool-faktor, der gør disse sites populære hos de unge. Der ville give langt mindre bagslag med LinkedIn. At købe LinkedIn ville heller ikke give nogen konflikter med Microsofts eksisterende initiativer – i denne sammenhæng Windows Live Spaces som den væsentligste – hvilket bestemt ikke er uden betydning.
Ifølge statistik fra Nielsen Online citeret i The Economist havde Windows Live Spaces faktisk 8,3 procent af markedet for sociale netværk sidste august lige bag Facebooks 8,5 procent.
Ulemper: LinkedIns CEO, Dan Nye, har udtalt, at virksomheden ikke er interesseret i at blive opkøbt og sigter i stedet efter en børsintroduktion næste år. Det er muligvis typisk Silicon Valley-retorik, hvor der er større ære i en offentlig børsnotering end i at blive opkøbt, men man ved jo aldrig. LinkedIn har heller ikke nogen offentlig forhistorie med at sætte og leve op til sine omsætningsmål.
Potentiel pris: I en afværgelse af rygter om en forestående News Corp.-overtagelse, udtalte Nye sidste år, at LinkedIn var "en hel del mere" værd end en milliard dollars. Hvis Microsoft var villig til at smide over en milliard kroner efter Facebook for en sølle andel på 1,6 procent af virksomheden, hvilket giver den en teoretisk værdi på over 72 milliarder kroner, så virker det som rimeligt med et tilbud på den gode side af en milliard dollars for hele LinkedIn, som vokser hurtigere end Facebook ifølge tal, der blev udgivet sidste efterår.
Kandidat nr. 3: ValueClick
At styrke webannoncering er Microsofts største enkeltbehov (ud over søgning, som i kraft af Googles dominans af kernesøgning samt i kraft af, at vertikale søgemaskiner er i deres vorden, vil være umuligt for Microsoft at styrke hurtigt gennem opkøb). Således synes virksomheden fra Westlake Village i Californien også at passe fint til behovet.
Virksomheden, der er på Nasdaq-børsen, er den femte største leverandør af internetbannerannoncering i USA, ifølge comScore. Dens omsætning sidste år var på 3,1 milliarder kroner, hvilket er en stigning på mere end 14 gange sin omsætning fra 2001 på 216,6 millioner kroner, ifølge Morningstar.com.
Derudover beholder ValueClick en god værdi på trods af en zigzaggende aktiekurs på grund af rygter frem og tilbage om et muligt Microsoft-opkøb. Sidste fredag landede den indbringende virksomheds slutkurs på lige under to milliarder dollars, hvilket giver virksomheden et kurs/resultatforhold på kun 20,6. Microsoft endelige bud på 33 dollars per aktie fastsatte Yahoo til et kurs/resultatforhold på omkring 60.
Ulemper: ValueClicks omdømme lider og dens momentum svækkes. I marts indvilgede virksomheden i at betale et rekordhøjt forlig på 14 millioner kroner i forbindelse med et Federal Trade Commission-klagemål om, at ValueClick spammede med vildledende reklamer i e-mails samt ikke klarede at beskytte kunders følsomme økonomiske data. Den samme måned mistede virksomheden eBay som en vigtig kunde, idet eBay er ved at flytte administrationen af sine affilierede programmer væk fra ValueClick.
Og glem ikke rygterne – eller rettere sagt, manglen på rygter – onlineannoncering er vigtig, men sammenlignet med de andre kandidater, så er dette ikke just den mest opmærksomhedsskabende mulighed.
Potentiel pris: Microsoft kunne fordoble ValueClicks aktiekurs, betale 19 milliarder kroner og – matematisk set – stadig få en bedre aftale end virksomheden var villig til at indgå med Yahoo eller den 29 milliarder kroners aftale, som den sidste år indgik i købet af aQuantive. Hvis ikke ValueClick er interesseret, kunne Microsoft også gå efter Specific Media, som faktisk vurderes en smule højere end ValueClick, ifølge comScore. Specific Media modtog 482 millioner kroner fra risikovillige investeringsfirmaer sidste år. Med al den tale om lavkonjunktur, vil Specific Media måske med kyshånd tage imod en hurtig vej ud.
Oversat af Thomas Bøndergaard