Det verdensomspændende danske transportfirma DSV kaster sig ud i en storstilet satsning på leje-software.
Transportfirmaet skrotter 10 systemer til kunde-
håndtering - eller Customer Relationship Management (CRM) - og erstatter dem med ét netbaseret alternativ, der skal bruges af DSV’s 4.300 sælgere og salgssupportere verden over.
”Vi havde tidligere mange forskellige CRM-systemer af varierende kvalitet. De var svære at integrere, og de var i realiteten isolerede øer af information,” siger Gabriel Andersson, der står i spidsen for forretningsudvikling og innovation i DSV’s it-afdeling.
Derfor gik transportkæmpen på jagt efter et fælles CRM-system til alle koncernens sælgere, der ”skulle give dem et fælles sprog”, som Gabriel Andersson udtrykker det.
Valget faldt på et CRM-system fra amerikanske Salesforce.com. DSV forventer, at udrulningen af det nye system afsluttes i første kvartal 2009.
Springer på SaaS-toget
Salesforce adskiller sig fra mere traditionelle kundehåndteringssystemer, da brugerfladen køres i en web-browser. Systemet kører på Salesforce’s servere.
Den leveringsmodel er også kendt under navnet SaaS (Software-as-a-Service), som er et af de hotteste ord i den globale it-branche for tiden.
It-analysehuset Gartner forventer eksempelvis, at markedet vil vokse med over 22 procent årligt frem til 2011, hvilket er dobbelt så meget som markedet for forretningssoftware generelt.
DSV er dermed helt fremme i skoene, da det hidtil har skortet på store danske virksomheder, der har haft lyst og mod til at flytte så vital en del af forretningen som kundrelaterade it-tjenester fra virksomhedens servere og ud på nettet.
Det er også nye toner fra transport-
branchen, der har været notorisk berygtet for at halte efter eksempelvis banksektoren på it-siden.
SaaS frigiver ressourcer
Ifølge DSV hænger den nye satsning på et netbaseret CRM tæt sammen med en overordnet tro på, at SaaS er fremtiden.
Gabriel Andersson mener, at DSV ved at vælge SaaS-modellen får mere tid til at udvikle forretningen i stedet for at udvikle it, da selskabet blot køber softwaren som en tjeneste og dermed slipper for at bruge tid, kræfter og penge på hardware, software og netværk.
Det giver kortere it-projekter. Og samtidig kan hensynet til forretningen blive indlejret i beslutningsprocessen, mener Andersson.
”Vi har jo traditionelt været meget teknologi-fokuserede. I dag er vi langt mere forretningsorienterede på it-fronten. Det betyder, at vi har fået et meget bredere udsyn, der altså har fået os til at satse på SaaS,” siger han.
CRM er ikke det eneste område, hvor DSV satser på netbaseret software, da transportselskabets globale e-tjenester - online-booking, track and trace, rapporter og den slags - også er 100 procent SaaS.
På vej mod dansk gennembrud?
Salesforce, der i sidste uge annoncerede åbningen af et dansk kontor, har svært ved at få armene ned oven på ordren, der betegnes som et større gennembrud.
”DSV er den største SaaS-udrulning i Norden og derfor et vigtigt projekt. Ikke bare for Salesforce, men også for den videre udbredelse af SaaS-løsninger i Norden og Europa,” siger Lindsey Armstrong, der er en af Salesforce’s to EMEA-direktører.
It-analysehuset IDC vurderede i december 2007 over for Computerworld, at danske virksomheder endnu ikke har kastet sig over Salesforce og lignende SaaS-produkter i stor stil.
Per Andersen, administrerende direktør IDC, vil ikke betegne DSV’s satsning på netbaseret software som et væsentligt gennembrud for SaaS herhjemme, men kalder det et skridt i den retning.
”Ordren er ret stor, men jeg vil mene, at Salesforce’s beslutning om at åbne et dansk kontor kommer til at spille en større rolle for SaaS og Salesforce's gennemslagskraft, end DSV-ordren gør,” siger han.