Mundvigene er blevet betydeligt strammere på Danske Banks it-direktør, efter at det umulige igen er sket for IBM.
Det skete i weekenden, hvor en fejl i en hardwarekomponent hos IBM igen gav problemer for bankgiganten, fordi et netværk hos PBS blev ramt.
Det sker blot fire uger efter, at IBM sidst blev ramt af et massivt nedbrud - en ting, som IBM-direktør Lars Mikkelgaard-Jensen efterfølgende bedyrede ikke ville ske igen.
"Jeg kan bekræfte, at der har været problemer med IBM's netværk," siger Peter Trier Schleidt, der er it-direktør hos Danske Bank.
Eskaleret situation
Det får nu Danske Bank til at slå i bordet.
I forvejen har banken aftalt et møde med ledelsen hos IBM om nedbruddet i april. Men med fredagens hændelse er der tale om en eskaleret situation, fortæller Peter Trier Schleidt.
"Selvfølgelig er der det. Når noget, der ikke kan ske, sker en gang til, så er det jo eskaleret, " siger Peter Trier Schleidt.
Dermed mener han, at der bliver mere at tale om på det allerede planlagte møde, der foregår i løbet af denne uge.
"Det møde får lidt ekstra indhold," siger it-direktøren.
Danske Bank er underlagt en kontrakt med IBM. Alligevel har storbanken flere muligheder for alternative leverandører, hvis ledelsen skulle gå hen og blive ked af aftale med IBM efter gentagne nedbrud.
"I forhold til at have sin it-drift, så er der da andre...fortsættes...
... store virksomheder, som også står for det," siger Peter Trier Schleidt.
It-direktøren vil ikke svare konkret på, om fredagens nedbrud hos IBM har bragt et leverandørskifte tættere på. Men han fortæller, at Danske Bank løbende vurderer, hvad der er bedst at gøre.
Bedre kommunikation
Peter Trier Schleidt fortæller, at banken ved fredagens nedbrud hos IBM oplevede en bedre kommunikation, end sidste gang det skete. Blandt andet vidste banken hurtigere, hvad der var galt, og hvornår det ville være løst.
"Der var mere tryghed denne gang, end der var sidste gang," siger Peter Trier Schleidt.
Ifølge it-direktøren berørte det nyeste nedbrud hos IBM ikke direkte Danske Banks net, men gav problemer for netværket hos underleverandøren PBS.
"Men det gør det jo ikke bedre," siger Peter Trier Schleidt.
"Generne for vores kunder er selvfølgelig uacceptable. Og det er så også det vi har møde med IBM om," siger Peter Trier Schleidt.
Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra IBM, der dog i en udsendt meddelelse bedyrer, at selskabets centrale netværk ikke har været berørt samt at "sagen ingen sammenhæng har med de problemer, vi oplevede 9. april."