Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Pas på spamfiltre, når du sender nyhedsbrev

Klumme: Spamfiltre bliver mere og mere aggressive, fordi brugerne er rigtig trætte af spam.

Når man sender nyhedsbreve ud, skal man huske, at spamfiltre bliver mere og mere aggressive. Det gør de af den simple årsag, at folk er ved at være rigtig trætte af spam, og det kommer der mildt sagt rigtig meget af.

Problemet er, at forskellen på spam og et nyhedsbrev er meget, meget flydende og kan være meget svær at vurdere både for mennesker og for spamfiltrene.

Derfor skal man være meget varsom med, hvordan man klarer opgaverne. Og tro ikke, at det er et lille problem. Man mener, at hen ved 25 procent af alle nyhedsbreve ender i spamfiltre, så det er noget, der virkelig koster penge!

Det er svært at sige noget klogt, da det er et mål, der hele tiden ændrer sig, så det bedste, man kan gøre, er at søge på Google og undersøge sagen.

Amino.dk indeholder også nogle gode debatter om emne, som bestemt er værd at læse. Der er dog nogle få elementer, der helt sikkert er interessante:

- Undlad i emnefeltet at bruge ord som: Urgent, Viagra, look now, sex, cheap loans, eller andre aggressive eller sælgende udtryk.

- Undlad i emnefeltet at skrive med store bogstaver.

- Lad professionelle sende nyhedsbreve ud. De har mandskab, der ikke laver andet end at holde dig fri af filtrene.

- Brug så få links som muligt i nyhedsbrevet, og link aldrig til erotiske eller andre dubiøse websider.

- Undgå store fonttyper.

- Undgå animerede GIF’er.

- Gør det nemt at melde sig fra dit nyhedsbrev.

- Nar ikke folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

- Send ikke nyhedsbreve til folk, der ikke specifikt er inter­esseret i dit budskab.

- Tjek om dit domæne er endt i et 'Black hole' – for eksempel hos InternetFrog.com.

Slutteligt skal du have styr på SPF (Sender Policy Frame­work). Det er et projekt, der skal skære ned på antallet af spammails. Sender du mails til dine kunder uden at have styr på din SPF, kan du godt regne med, at endog rigtig mange af dem ender i modtagerens spamfilter.

Ideen er, at SPF er en form for certifikat, der viser, om den mailserver, du sender fra, også har lov til det. Så det er rigtig vigtigt, at det domæne, du sender fra, også er sat op med SPF på mailserveren.

Jeg har på ingen måde sat mig ind i det tekniske, og jeg er også hamrende ligeglad med det. Så hvis du vil vide mere, så besøg Wikipidia.com og søg på SPF.

Hvis du, som jeg, er totalt ligeglad med teknik, så ring til din mailudbyder og spørg, hvordan du får styr på det. Det vil nok koste dig lidt penge, men de er godt givet ud. Generelt er spamfiltre rare, andet kan jeg jo ikke mene, men for marketingfolk er de et seriøst problem, og hvis du ikke gør noget ved det, så koster det dig rigtig mange penge.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Service Line Specialist – EPS – SAP

Pharma Nord

PHP backend-udvikler

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Business Analysts til samfundsvigtige it-projekter

Netcompany A/S

IT Consultant
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere