Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Pas på spamfiltre, når du sender nyhedsbrev

Klumme: Spamfiltre bliver mere og mere aggressive, fordi brugerne er rigtig trætte af spam.

Når man sender nyhedsbreve ud, skal man huske, at spamfiltre bliver mere og mere aggressive. Det gør de af den simple årsag, at folk er ved at være rigtig trætte af spam, og det kommer der mildt sagt rigtig meget af.

Problemet er, at forskellen på spam og et nyhedsbrev er meget, meget flydende og kan være meget svær at vurdere både for mennesker og for spamfiltrene.

Derfor skal man være meget varsom med, hvordan man klarer opgaverne. Og tro ikke, at det er et lille problem. Man mener, at hen ved 25 procent af alle nyhedsbreve ender i spamfiltre, så det er noget, der virkelig koster penge!

Det er svært at sige noget klogt, da det er et mål, der hele tiden ændrer sig, så det bedste, man kan gøre, er at søge på Google og undersøge sagen.

Amino.dk indeholder også nogle gode debatter om emne, som bestemt er værd at læse. Der er dog nogle få elementer, der helt sikkert er interessante:

- Undlad i emnefeltet at bruge ord som: Urgent, Viagra, look now, sex, cheap loans, eller andre aggressive eller sælgende udtryk.

- Undlad i emnefeltet at skrive med store bogstaver.

- Lad professionelle sende nyhedsbreve ud. De har mandskab, der ikke laver andet end at holde dig fri af filtrene.

- Brug så få links som muligt i nyhedsbrevet, og link aldrig til erotiske eller andre dubiøse websider.

- Undgå store fonttyper.

- Undgå animerede GIF’er.

- Gør det nemt at melde sig fra dit nyhedsbrev.

- Nar ikke folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

- Send ikke nyhedsbreve til folk, der ikke specifikt er inter­esseret i dit budskab.

- Tjek om dit domæne er endt i et 'Black hole' – for eksempel hos InternetFrog.com.

Slutteligt skal du have styr på SPF (Sender Policy Frame­work). Det er et projekt, der skal skære ned på antallet af spammails. Sender du mails til dine kunder uden at have styr på din SPF, kan du godt regne med, at endog rigtig mange af dem ender i modtagerens spamfilter.

Ideen er, at SPF er en form for certifikat, der viser, om den mailserver, du sender fra, også har lov til det. Så det er rigtig vigtigt, at det domæne, du sender fra, også er sat op med SPF på mailserveren.

Jeg har på ingen måde sat mig ind i det tekniske, og jeg er også hamrende ligeglad med det. Så hvis du vil vide mere, så besøg Wikipidia.com og søg på SPF.

Hvis du, som jeg, er totalt ligeglad med teknik, så ring til din mailudbyder og spørg, hvordan du får styr på det. Det vil nok koste dig lidt penge, men de er godt givet ud. Generelt er spamfiltre rare, andet kan jeg jo ikke mene, men for marketingfolk er de et seriøst problem, og hvis du ikke gør noget ved det, så koster det dig rigtig mange penge.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere