Computerviews: Lørdag havde Microsofts topchef Steve Ballmer besøg.
Yahoo-stifterne Jerry Yang og David Filo var ifølge Financial Times på besøg i Seattle for at diskutere det tre måneder gamle tilbud fra Microsoft om at købe deres virksomhed.
De to Yahoo-stiftere skulle angiveligt have fået tilbudt en pris på 33 dollar per Yahoo-aktie eller en stigning på to dollar i forhold til det oprindelige tilbud, men stadig fire dollar mindre per aktie end Yahoo-ledelsens krav.
Alt i alt ville det have lettet Microsofts pengekasse for 46,5 milliarder dollar svarende til godt 225 milliarder danske kroner. Men lige lidt hjalp det og senere på dagen sendte Steve Ballmer et brev, hvor han trak Microsofts tilbud tilbage.
Dermed bliver der ingen fjendtlig overtagelsesforsøg fra Microsoft i denne omgang.
I stedet for at stikke alle aktionærer i Yahoo tilbuddet, som de store aktionærer, der er repræsenteret i bestyrelsen nu har sagt nej til i tre måneder, ja så stikker Steve Ballmer altså piben ind.
Samarbejdet med Google
I brevet til Yahoo slår Steve Ballmer fast, at han ikke ønsker et langvarigt overtagelsesforsøg.
Han anklager samtidig Yahoo-stifterne for i den mellemliggende periode at ville lede Yahoo, så selskabet bliver mindre attraktivt for Microsoft.
Samtidig slår han fast, at Yahoos test af et samarbejde med Google om Google Adds har spillet en aføgerende rolle i Microsofts beslutning.
Samarbejdet mellem Yahoo og Google kan være første skridt mod en egentlig outsourcing af Yahoos forretning med annoncer i forbindelse med søgeresultater. Et skridt der potentielt kunne have gjort noget seriøst positivt ved omætningen hos Google.
Siden det første tilbud fra Microsoft 1. februar har ledelsen i Yahoo haft travlt med at finde andre partnere og sætte initiativer i søen, der kunne holder Microsoft fra døren.
Men på nær testen med Google har der ikke været større nyheder fra den indsats.
Derfor venter iagttagere spændt på, hvad weekendens udvikling vil gøre ved Yahoos aktiekurs mandag.
Microsoft er tilbage ved start
Men Yahoo har reelt slået Microsoft tilbage til start i kampen om at blive større end Google på markedet for netannoncering.
For nok er Steve Ballmers ønske om at udvikle Microsofts tilstedeværelse på markedet for netannoncering usvækket.
Og for hvad der svarer til 225 milliarder kroner kan Microsoft købe mange dygtige nystartede virksomheder – men det skaffer bare ikke den nødvendige volumen her og nu.
Derfor er det heller ikke sikkert, at weekendens punktum i forhandlingerne er det sidste punktum i den sag.