Sun Microsystems intensiverer nu kampen om udbredelsen af det gratis kontorprogram OpenOffice.
Med en ny opdatering af det populære Java installerer Sun nemlig et genvejssikon på skrivebordet på alverdens computere, der har Java installeret.
På den måde har det open source-baserede kontorprogram fået en særdeles kraftig distributionskanal af den gratis softwarepakke.
Det fortæller Leif Lodahl, der er talsmand for OpenOffice-fællesskabet i Danmark.
"Det er jo dejligt. Enhver ny markedsføringskanal er til vores nytte, og på den måde får vi jo produktet ud til en hulens masse mennesker," siger Leif Lodahl.
Sun står fort markedsføring
Ifølge talsmanden er det traditionelt Sun, der står for markedsføringen af det gratis kontorprogram, fordi firmaet er en meget stor og betydelig bidragsyder til projektet.
"Vi har jo ikke et kæmpestort markedsførings-budget til OpenOffice. Derfor kan vi ikke sælge annoncer i traditionelle medier. Så vi er jo nødt til at bruge de kanaler, vi har. I og med at Sun distribuerer Java, så er det jo en kæmpe kanal," siger Leif Lodahl.
Han peger på at netop udnyttelsen af alternative distributionskanaler accelererer kraftigt. Også hos konkurrenten, fortæller han.
"Hvid du køber en computer til 4.000 kroner, så er der jo...fortsættes
.... præinstalleret alle mulige programmer," siger han.
Ifølge Leif Lodahl er den nye Java-opdatering med genvej til OpenOffice skubbet ud fredag. Og han er overbevist om, at han kan måle det på downloadstatistikken allerede lørdag.
Mens Java-opdateringerne i månedsvis har vist reklamer for OpenOffice, er installationen af et ikon med genvej til download af det gratis kontorprogram et helt frisk tiltag.
Og det er ikke kun i Danmark, men verden rundt at computerbrugerne nu må tage stilling til et nyt ikon på skrivebordet.
Selv om brugerne ikke har bedt om at få installeret genvejen til OpenOffice, mener Leif Lodahl at det uindbudte ikon er nødvendigt. .
Offensiv strategi nødvendig
"Jeg synes selv, at det er gå lidt for langt. Men på den anden side er vi nødt til at være aggressive, for ellers når vi ingen vegne. Hver gang der bliver solgt en computer, er der præ-installeret Microsoft Office med 30 dages prøvetid," siger han.
Set i dette lys mener han, at det er okay at lægge et ikon på folks skriveborde.
"For vi installerer jo ikke softwaren. Vi laver bare et link. Jeg kan godt leve med et genvejsikon. Det kan jo slettes igen, " siger Leif Lodahl.
Historisk var det Sun, der startede OpenOffice ved at frigive grundkoden til det tyske kontorprogram Staroffice, som blev opkøbt af Sun.