Telenor Danmark har i løbet af det sidste år investeret over en milliard kroner i mobilt bredbånd. Samtidig har firmaet tænkt sig at bruge set samme beløb fremadrettet.
Det skyldes primært at moderfirmaet til Cybercity, Sonofon og Tele2 er sidst i rækken af teleoperatører med en umts-licens, som er billetten til at tilbyde kunderne mobilt internet.
Det fortæller chefanalytiker Brian Troelsen fra IDC.
De største beløb er brugt
"Telenor og Sonofon fik jo licensen en del senere end de andre. Og det betyder jo, at deres investeringsprofiler ser anderledes ud," siger Brian Troelsen.
Med andre ord har Telenor i forhold til konkurrenterne de største investeringer foran sig i modsætning til eksempelvis teleselskabet 3, der i en længere periode var alene på markedet.
Men det er faktisk en fordel at have været tidligt ude, mener kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3.
Dermed ligger de største investeringer nemlig bagude. Og det har givet et forspring, som kan være en kæmpe fordel, mener kommunikationschefen.
"Vi har jo et netværk der virker. Og det er begrænset, hvor længe du gider være kunde et sted, hvis ikke det virker. Det kan vi jo huske fra vores indtog på det danske marked," siger Stine Green Paulsen.
Fordel at vente
Hos Telia ser administrerende direktør Jesper Brøckner ikke det at være først ude som en fordel. Tværtimod.
"Vi har med vilje ventet med at investere, til telefonerne og markedet var klar. På den måde har vi fået en ret stor rabat," siger Jesper Brøckner.
Han fortæller, at Telia på den måde har fået en god...fortsættes
.... konkurrencemæssig fordel, fordi selskabet har indkøbt udstyret billigere.
Telia investerede sidste år et større trecifret millionbeløb i mobilt bredbånd og forventer at gøre det samme næste år.
Det skyldes, at selskabet trods den sene begyndelse stadig skal nå at leve op til kravet om en dækningsgrad på 80 procent inden udgangen af 2008.
Hos TDC bruger man milliarder på udbygningen af mobilt bredbånd.
I løbet af april meldte mobildirektør Mads Middelboe således ud at man frem til 2010 vil investere to milliarder kroner i teknologien. Målet er at nå en dækningsgrad på 99 procent af landet.
Hos IDC fortæller Brian Troelsen, at der netop nu er fuld fart på de danske teleselskabers investeringer i mobilt bredbånd.
Primært bliver investeringerne fremadrettet brugt til at efterkomme et kundekrav om bedre upload, drevet af efterspørgslen på communitis og sociale services på nettet, fortæller han.
Syvdobling af forbrug
Første halvår af 2007 skete der ifølge chefanalytikeren en firdobling af forbruget af mobilt bredbånd, mens sidste halvdel af året gav en syvdobling af forbruget af mobilt bredbånd, viser tal fra IT- og Telestyrelsens statistik.
Generelt vurderer Brian Troelsen, at teleselskaberne er godt med i investeringerne, primært af hensyn til kravet om at kunne dække 80 procent inden udgangen af 2008.
"Men Sonofon er nok dem der har haft de største investeringer for nylig," siger han.