Artikel top billede

Amerikansk software-rebel gør klar til dansk indtog

Softwarekometen Salesforce åbner kontor i København og gør klar til at erobre det danske marked, hvor det endnu ikke er blevet til det store gennembrud for dets netbaserede CRM-software.

Amerikanske Salesforce, der har sendt chokbølger gennem verdens softwaremarkeder, åbner 19. maj kontor i København.

”Vi har været aktive i Danmark i årevis, men vi mener, at det er på tide at styrke vores lokale tilstedeværelse for at komme tættere på markedet, vores kunder og deres behov,” siger Johan Zetterström, der står i spidsen for Salesforce i Norden og Baltikum.

Kontoret bliver bemandet med salgspersonale og tekniske specialister. Hvor mange af slagsen, det drejer sig om, ønsker Johan Zetterström ikke at løfte sløret for.

Lejemodel skaber storvækst

Salesforce er vokset med kometagtig hastighed, siden selskabet trådte ind på software-scenen i 1999.

Softwarekometen blev etableret af Marc Benioff, der har en fortid hos Oracle, og tjenesten har i dag mere end 1,1 million brugere i 41.000 virksomheder verden over.

Herhjemme tæller Salesforce’s kundeliste virksomheder som Dako Danmark, Mach og Enalyzer.

Salesforces hovedprodukt er netbaseret software, der understøtter virksomheders kundeservice og kundedialog. Det bliver også kaldt Customer Relationship Management (CRM).

Det specielle ved Salesforce.com er, at brugerfladen køres i en web-browser, og systemet kører på Salesforce.com's servere. Modellen er også kendt under navnet SaaS (Software-as-a-service).

”Vi ser et stort potentiale i Danmark, hvor mennesker og virksomheder er meget åbne overfor nye teknologier. Vi oplever allerede i dag stor efterspørgsel på vores SaaS-applikationer,” siger Johan Zetterström.

SaaS-vækst driver forretningssoftware frem

Dermed ligger han på linje med analytikere verden over, der mener, at SaaS-produkter går en lys fremtid i møde.

It-analysehuset Gartner forventer eksempelvis, at markedet vil...fortsættes

... vokse med over 22 procent årligt frem til 2011, hvilket er dobbelt så meget som markedet for forretningssoftware generelt.

Foreløbig er SaaS-scenen domineret af specialiserede aktører som Salesforce, NetSuite, Intuit og Epicor fra USA samt CRM.com og The Sage Group fra Storbritannien.

Derudover er de store software-konglomerater med Microsoft, Oracle og SAP i spidsen også kommet med på SaaS-bølgen, da de tilbyder stadig flere af deres programmer som internetbaseret software.

Mål: Mindst 50 procent årlig vækst i Danmark
It-analysehuset IDC vurderede i december 2007 over for Computerworld, at danske virksomheder endnu ikke har kastet sig over produkterne fra Salesforce i stor stil.

"Der er ikke kommet et markant gennembrud. Salesforce er stadig relativt små og sidder på tre procent af markedet. Det placerer Salesforce på en syvendeplads blandt CRM-leverandørene på det danske marked," sagde Per Andersen dengang til Computerworld.

Den situation har Johan Zetterström tænkt sig at ændre drastisk på. Han melder om voldsom vækst herhjemme, og er ikke bange for at melde ambitiøst ud.

”Vores mål er altid at vokse mindst 50 procent årligt, og målsætningen i Danmark bliver absolut ikke mindre, når vi nu åbner et kontor,” siger han.

Dansk kunde: En god idé
Diagnosevirksomheden Dako, der udvikler produkter, som reducerer risikoen for fejl i forbindelse med kræftdiagnose, investerede i Salesforce som salgsværktøj for tre år siden.

”Vi er blevet fint serviceret fra det nordiske hovedkvarter i Stockholm og supportafdelingen i Irland, men vi kan jo håbe på, at åbningen af et kontor i Danmark tiltrækker nogle kunder, der ligner os, som vi kan udveksle erfaringer med på længere sigt,” siger Per Hvidkjær Sørensen, der står i spidsen for Salesforce-satsningen hos Dako.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere