Amerikanske Salesforce, der har sendt chokbølger gennem verdens softwaremarkeder, åbner 19. maj kontor i København.
”Vi har været aktive i Danmark i årevis, men vi mener, at det er på tide at styrke vores lokale tilstedeværelse for at komme tættere på markedet, vores kunder og deres behov,” siger Johan Zetterström, der står i spidsen for Salesforce i Norden og Baltikum.
Kontoret bliver bemandet med salgspersonale og tekniske specialister. Hvor mange af slagsen, det drejer sig om, ønsker Johan Zetterström ikke at løfte sløret for.
Lejemodel skaber storvækst
Salesforce er vokset med kometagtig hastighed, siden selskabet trådte ind på software-scenen i 1999.
Softwarekometen blev etableret af Marc Benioff, der har en fortid hos Oracle, og tjenesten har i dag mere end 1,1 million brugere i 41.000 virksomheder verden over.
Herhjemme tæller Salesforce’s kundeliste virksomheder som Dako Danmark, Mach og Enalyzer.
Salesforces hovedprodukt er netbaseret software, der understøtter virksomheders kundeservice og kundedialog. Det bliver også kaldt Customer Relationship Management (CRM).
Det specielle ved Salesforce.com er, at brugerfladen køres i en web-browser, og systemet kører på Salesforce.com's servere. Modellen er også kendt under navnet SaaS (Software-as-a-service).
”Vi ser et stort potentiale i Danmark, hvor mennesker og virksomheder er meget åbne overfor nye teknologier. Vi oplever allerede i dag stor efterspørgsel på vores SaaS-applikationer,” siger Johan Zetterström.
SaaS-vækst driver forretningssoftware frem
Dermed ligger han på linje med analytikere verden over, der mener, at SaaS-produkter går en lys fremtid i møde.
It-analysehuset Gartner forventer eksempelvis, at markedet vil...fortsættes
... vokse med over 22 procent årligt frem til 2011, hvilket er dobbelt så meget som markedet for forretningssoftware generelt.
Foreløbig er SaaS-scenen domineret af specialiserede aktører som Salesforce, NetSuite, Intuit og Epicor fra USA samt CRM.com og The Sage Group fra Storbritannien.
Derudover er de store software-konglomerater med Microsoft, Oracle og SAP i spidsen også kommet med på SaaS-bølgen, da de tilbyder stadig flere af deres programmer som internetbaseret software.
Mål: Mindst 50 procent årlig vækst i Danmark
It-analysehuset IDC vurderede i december 2007 over for Computerworld, at danske virksomheder endnu ikke har kastet sig over produkterne fra Salesforce i stor stil.
"Der er ikke kommet et markant gennembrud. Salesforce er stadig relativt små og sidder på tre procent af markedet. Det placerer Salesforce på en syvendeplads blandt CRM-leverandørene på det danske marked," sagde Per Andersen dengang til Computerworld.
Den situation har Johan Zetterström tænkt sig at ændre drastisk på. Han melder om voldsom vækst herhjemme, og er ikke bange for at melde ambitiøst ud.
”Vores mål er altid at vokse mindst 50 procent årligt, og målsætningen i Danmark bliver absolut ikke mindre, når vi nu åbner et kontor,” siger han.
Dansk kunde: En god idé
Diagnosevirksomheden Dako, der udvikler produkter, som reducerer risikoen for fejl i forbindelse med kræftdiagnose, investerede i Salesforce som salgsværktøj for tre år siden.
”Vi er blevet fint serviceret fra det nordiske hovedkvarter i Stockholm og supportafdelingen i Irland, men vi kan jo håbe på, at åbningen af et kontor i Danmark tiltrækker nogle kunder, der ligner os, som vi kan udveksle erfaringer med på længere sigt,” siger Per Hvidkjær Sørensen, der står i spidsen for Salesforce-satsningen hos Dako.