Selv om danskernes digitale liv i høj grad foregår på nettet, er det ikke mange af de milliardvis af nettets hjemmesider, som hver enkelt dansker pløjer igennem dagligt.
60 procent besøger således ikke mere end 10 hjemmesider om dagen.
Det viser en undersøgelse udarbejdet af Computerworld i samarbejde med analyseinstituttet Userneeds, der har spurgt over 1.000 danskere om deres adfærd, tanker og følelser for internettet.
"Folk har efterhånden fået faste vaner med at gå ind på specifikke sites.
Og teknologier som RSS-feeds samt publicering af nyhedsbreve sørger i mange tilfælde for, at net-brugerne hurtigt kan danne sig et overblik frem for at opsøge mange forskellige hjemmesider," forklarer internetforsker fra IT-Universitetet Lisbeth Klastrup tendensen med.
Topscorerne blandt danskernes favorithjemmesider er nyhedssites og websteder, der har informationer om hobbyer.
Danskere på udenlandske sites
Også udenlandske hjemmesider bliver besøgt flittigt.
Kun syv procent af online-danskerne har aldrig bevæget sig uden for .dk-domænets trygge sprog-rammer.
"Selvom mange danskere efterhånden surfer på udenlandske websites, så er internettet dog primært den danske del af internettet, hvilket især gør sig gældende med hensyn til nyheder," påpeger Lisbeth Klastrup.
Rigtige online-venner
En af de helt nye tendenser i danskernes online-adfærd er pleje af sociale relationer i netværk som Facebook, Myspace eller Linkedin.
For 42 procent af online-danskerne er disse netværk blevet en del af dagligdagen.
"Den digitale eksistens er åbenbart blevet en fuldt integreret del af vores fysiske liv, hvad enten det drejer sig om professionelle eller sociale relationer.
For unge mennesker er de to verdener næsten uadskillelige, og de vil på længere sigt smelte sammen," siger kommunikations-konsulenten Claus Buhl fra buhl.dk, der selv har en datter på 15, som har flere tætte venner på nettet, hun aldrig har mødt i den fysiske virkelighed.
Læs mere om danskernes net-vaner i fredagens trykte udgave af Computerworld