Mediet over dem alle på danske breddegrader er internettet.
60 procent af online-danskerne vil således hellere undvære fjernsynet end deres computer med internet-adgang. 74 procent sender tankerne mod nettet, når de er på ferie. Og 39 procent føler sig direkte afhængige af internettet.
Det viser en undersøgelse foretaget af Computerworld i samarbejde med analyseinstituttet Userneeds, der har spurgt over 1.000 danskere om deres adfærd, tanker og følelser for internettet.
Og selvom de fleste danskere peger på mailen som den vigtigste tjeneste, så vinder brugen af relativt nye teknologier som chat og IP-telefoni langsomt indpas i takt med, at bredbåndene er blevet rullet ud.
Danskerne er også villige til at publicere indhold og afgive oplysninger om sig selv blandt andet på de sociale netværk, som næsten halvdelen af online-danskerne deltager i.
"Tallene viser sort på hvidt, at internettet har sejret ad helvede til herhjemme. Penetrationen er ekstrem høj og online-angsten daler, fordi vi er blevet så vant til nettet. Selvom vi kun er i År 10 af nettets mainstream-gennembrud, så er mediet uden sidestykke i verdenshistorien," lyder det fra kommunikationseksperten og reklamemanden Claus Buhl fra enkeltmandsvirksomheden buhl.dk
Han har tidligere været kommunikations- og forbrugerforsker på Copenhagen Business School, ekstern lektor i informationsjournalistik ved Danmarks Journalisthøjskole samt reklamedirektør for bureauet Buhl UnLtd.
Online-identitet stadig vigtigere
Internetforsker Lisbeth Klastrup fra IT-Universitetet er også forundret over, i hvor høj grad danskerne har taget internettet til sig.
"Vi kan se, at brugsmønstrene er ved at ændre sig, fordi den digitale tilstedeværelse og online-identitet bliver mere og mere vigtig for rigtig mange danskere," siger hun til Computerworld.
Fortsættes...
Mailen mest populær
Lisbeth Klastrup hæfter sig ved, at udviklingen af danskernes online-vaner og -præferencer sker sideløbende med de teknologiske landevindinger på nettet.
"At langt flere danskere i dag eksempelvis hellere vil have en netværksforbunden pc end et fjernsyn vidner jo om, at brugen af film og fjernsyn i stigende omfang sker på nettet, der ikke er så fuld af gentagelser som det normale fjernsyn."
Mailen er den mest populære tjeneste
På grund af de teknologiske fremskridt har den mest populære online-applikation gennem tiderne, e-mailen, da også været spået på vej mod den sikre død flere gange.
Dommedagsprofetierne har i de seneste år regnet ned over mailen i takt med, at de uønskede spam-mails oversvømmer indbakkerne og de unge online-brugere tager chatten til sig som deres foretrukne kommunikationsmiddel.
Men den elektroniske post er for 43 procent af online-danskernes vedkommende stadig den vigtigste applikation, når de er på nettet. Næsten 90 procent sender e-mails jævnligt.
Fatholdelsen af den meget modne kommunikationsform forklarer Lisbeth Klastrup med, at vi lever i en kultur, hvor grænsen mellem arbejde og fritid smelter sammen.
"For mange er det blevet mere naturligt at chekke deres arbejds- eller studiemail om aftenen og samtidigt lige tage sig af de personlige meddelelser."
De andre programmer ligger klar
Hun peger dog på, at ved siden af mailen ligger der alle de andre programmer som instant messaging og IP-telefoni.
De programmer kommer ofte præ-installeret på computeren eller for de ældre netbrugeres vedkommende bliver installeret og brugt, når de skal i kontakt med de yngre generationer, der i de mange tilfælde er storforbrugere af den slags værktøjer.
Også Claus Buhl peger på, at e-mailens popularitet er mere kompleks end som så.
"Mailen er vigtig. Men den allervigtigste udvikling på nettet lige nu er, at alle medierne og programmerne på nettet bliver brugt sammen, når vi multi-tasker ved at chekke mail, læse nyheder og chatte på samme tid. Den sammenhængende brug af forskellige programmer er simpelthen en ny måde at være i live på," forklarer Claus Buhl.
Læs mere om online-danskerne i fredagens trykte udgave af Computerworld