Wi-Fi er efterhånden standard i de avancerede mobiltelefoner fra selskaber som Nokia, HTC og Apple.
Dermed burde IP-telefoni over mobilen umiddelbart være på vej til et mainstream-gennembrud.
Det er bare ikke tilfældet, forklarer teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.
”Applikationerne findes. Du kan få både SIP klienter (Session Initiation Protocol) og Ciscos Skinny-klient til mobilplatforme som Windows Mobile og Symbian. Men den største udfordring lige nu er, at mobiltelefonen kun kører halvt så lang tid på en opladning, når du slår Wi-Fi til. Det bruger rigtig meget strøm,” siger han.
Økonomisk gulerod forsvundet
En ny undersøgelse fra Infobetics Research viser ellers, at antallet af solgte Wi-Fi-telefoner på verdensplan er fordoblet inden for de seneste år.
Det skyldes blandt andet et øget salg af mobiltelefoner med Wi-Fi, men det er bare ikke IP-telefoni, som slutbrugeren bruger Wi-Fi-forbindelsen til. Og slet ikke, når det drejer sig om erhvervssegmentet.
Ifølge Torben Rune ville det øgede strømforbrug måske ikke betyde så meget, hvis der bare var en økonomisk gevinst. Men heller ikke dér er der de store fordele, forklarer han.
Alternativet er at nemlig indgå en flatrate-aftale med mobiloperatørerne i og omkring virksomheden, og måske også længere væk, så du betaler en engangspris for at ringe.
Hvis man indgår sådan en aftale, er der simpelthen ingen logik i at satse på IP-telefoni, forklarer Torben Rune.
”I dag kan de fleste virksomheder få en abonnementsordning med mobiloperatøren, som gør, at det både er nemmere og mere fordelagtigt at bruge mobiltelefonen som...fortsættes
... lokal telefon. Det økonomiske incitament, som tidligere på bag det at gå over på IP på mobiltelefonen, er så godt som væk,” siger Torben Rune.
Torben Rune peger på, at det at køre IP-telefoni på en mobiltelefon heller ikke er verdens nemmeste funktion i virksomhedssammenhæng.
”Det vil sige, at du udover at skulle implementere det her også skal have et driftsberedskab, der er en del større, end du skulle have haft med ren mobiltelefoni, hvor du købte hele tjenesten hos mobiloperatøren.”
Kan betale sig i særtilfælde
De danske teleselskaber fortæller ofte vidt og bredt om deres visioner om, at kunderne til enhver tid er koblet på det netværk, der hastighedsmæssigt og prismæssigt er mest fordelagtigt.
Men ifølge Torben Rune giver det efterhånden ikke meget mening at koble sig på et Wi-Fi-netværk, når man skal tale i mobilen.
”Det skal spare dig for nogle penge, og der tror jeg altså, at udviklingen er ved at indhente operatørerne. Den store fidus ved at sende kaldene via internettet skulle jo være, at de kald kunne ekspederes til en langt lavere omkostning,” siger han og tilføjer:
”Der findes en række særtilfælde – for eksempel udlandstelefoni og intern telefoni i virksomheden – hvor IP-telefoni snildt kan have sin berettigelse, men som erstatning af den trådløse telefoni kommer det aldrig til at slå igennem,” siger Torben Rune.