Wibroe Duckert og Partners har virkelig fået web 2.0-modernisterne op at køre med deres meget modige website wdp.dk.
Og hvis du ikke har set det endnu, så tjek det lige ud.
Det er frækt sådan at erstatte sin egen hjemmeside med en Google-søgning på firmaet og dets leverancer.
Og det er overbevisende, at resulaterne af søgningen både er relevante og flatterende for firmaet.
Nogenlunde samme ide ligger bag websitet fra wdp's kolleger i Boston, Modernista.
De peger på søgeresultater i Wikipedia, Flickr og Google News i stedet for at fortælle om sig selv.
Meget moderne
Det er meget moderne og to-punktum-nul.
De tænker noget i retning af: Vi har lært, at markedet alene består af samtaler, så vi tager konsekvensen og stiller om til markedet, som taler om os.
Her er intet filter. Her er gennemsigtighed og åbenhed og konsekvens.
Og det er rigtigt.
Hvis de kvajer sig, og folk begynder at skrive om det på webben, ja så handler deres hjemmeside om, at de har kvajet sig. Såden er det.
Og jeg er fuld af respekt og venter spændt på at se, hvor langt de vil gå.
[i]Fortsættes...[/b]
De overser noget vigtigt
Men jeg synes, de overser noget vigtigt.
Alle virksomheder har noget, de gerne vil fortælle deres kunder - såvel de eksisterende som de potentielle.
Og hvor sker det nu lige henne, når man bare stiller videre?
Firmaet kan enten henvende sig direkte til kunderne, eller det kan skrive sit budskab overalt på webben og håbe på, at kunderne finder frem til det.
Men Wibroe Duckert og Partner gør ingen af delene. De skriver ingenting.
De deltager ikke i de samtaler, de så ivrigt stilller om til. Der er mange blogs, der taler om deres nye website, men Wibroe og venner blander sig ikke.
Hvis de virkelig er så optaget af samtalen, og hvad nettet siger, hvorfor siger de så ikke noget selv?
Det fine 2.0-stunt bliver hurtigt til 'smart' reklame, som giver opmærksomhed en kort stund, men ikke holder i længden. For alle virksomheder har behov for at kommunikere til og med deres kunder.
Enten direkte eller via samtalerne. Eller mener I virkelig, at I ikke mener noget?
Alle virksomheder har brug for at have deres egen stemme – og for at hæve den og blive hørt.
Samtaler på diverse blogs kan være interessante og en sjælden gang imellem revolutionerende, men det er som regel langt mere effektivt at henvende sig direkte til sine kunder via et nyhedsbrev eller et rss-feed.
Kom nu.
Fortæl os hvad I virkelig har på hjerte.
Giv os noget originalt indhold, vi kan forholde os til. Fang os med jeres gode historier og sørg for at fortælle os det direkte, når I har noget nyt at sige.
Der er ikke noget galt med at stille om til Google. Det er bare ikke nok.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.