Beslutningstagere i danske virksomheder spilder langt mere tid på problematisk teknik end deres svenske kolleger.
En ny undersøgelse, Trend Rapport 2008 fra TeliaSonera, viser nemlig, at 16,2 procent af de danske beslutningstagere bruger over en time på tekniske problemer. I Sverige er det blot 2,5 procent.
17,2 procent af de danske beslutningstagere bruger mellem 21 og 60 minutter på problemer med tekniske produkter som for eksempel telefoner, computere, printere og servere, mens 53,2 procent bruger mellem et og 20 minutter.
13,4 procent bruger slet tid på ikke problemer med teknikken.
Moderne kommunikation øger effektiviteten
Samtidig svarer 54 procent ja til, at virksomheden er blevet mere effektiv end for et år siden ved at udnytte moderne kommunikation som internet, mødeplanlægning, telefoni og e-mail. 28,2 procent mener ikke, at virksomheden er blevet mere effektiv.
Rapporten undersøger også beslutningstagernes forventning til virksomhedens investeringer i moderne kommunikation for i år.
Her forventer 43,6 procent samme niveau som i 2007, mens 36,6 procent forventer en stigning i investeringerne.
TeliaSoneras trend-rapport viser også, at blot fem procent af de danske virksomheder bruger sociale web-forummer a la Facebook som arbejdsværktøj.
Almindelige danskere bruger dog web 2.0 en anelse mere end de danske virksomheder.
I hvert fald har 16,2 procent af danskerne prøvet at lægge billeder eller film ud på nettet på for eksempel YouTube eller Flickr, mens 82,4 procent svarer nej til spørgsmålet.
Sidst, men ikke mindst er deltagerne i undersøgelsen blevet spurgt om, hvad de gør som det sidste, inden de går i seng.
Her svarer 43,9 procent, at de slukker for fjernsynet, mens 30,1 procent slukker for computeren.
Se flere spørgsmål og svar fra TeliaSoneras undersøgelse her.