I Danmark meldte Logica ud tilbage i februar, at virksomheden er rustet til den nedgang i markedet, der lurer i horisonten.
"Vi skal spare 10-15 procent i omkostninger til administration, og de penge skal i stedet kanaliseres over i marketing og salg, så vi kan være mere aggressive der og forhåbentlig øge væksten," siger Jesper Scharff, administrerende direktør, Logica Danmark.
Ingen danske fyringer
Scharff forventer ikke, at den danske organisation bliver ramt overhovedet af den fyringsrunde i størrelsesordenen 1.300 af koncernens 39.000 ansatte, som Logicas nye topchef Andy Green annoncerede i går.
"Men jeg kan selvfølgelig ikke love noget," siger Jesper Scharff og holder dermed en kattelem åben for en fyring eller to.
Til gengæld vil Jesper Scharff godt love, at Logica Danmark vil øge satsningen på offshoring, hvilket vil sige at få udført opgaver ofte af programmeringsmæssig karakter i lavtlønslande som Indien og Filippinerne.
"Det vil være naivt at tro, at vi kan klare os uden såkaldt blended delivery, hvor opgaverne løses af kompetencer fra forskellige lande som for eksempel Danmark, Tyskland og Indien," siger Logicas danske direktør.
Sourcing og oursourcing
Forretningsmæssigt vil Logica skrue op for sourcing og outsourcing inden for især drift og application management.
Forskellen på og sammenhængen mellem outsourcing og sourcing hænger således sammen: En virksomhed outsourcer sin udvikling, og den leverandør, der overtager disse udviklingsprojekter, kan efterfølgende gennemføre dem ved hjælp af sourcing.
"Med global sourcing bruger man...fortsættes
.... hele verden som fødekæde, når det gælder om at finde ressourcer til at løse et projekt. Kræver projektet eksempelvis 100 mand, så kommer de 20 måske fra Danmark, 20 fra Ukraine, 30 fra Indien, mens de sidste 30 hentes et helt fjerde sted," har Jesper Scharff tidligere forklaret Computerworld.
Veluddannet og disciplineret
Godt nok er arbejdskraft fra Vietnam, Filippinerne og Kina knap så nem at gå til sprogmæssigt, men den er som hovedregel altid meget veluddannet og disciplineret.
At lige præcis sourcing står højt på agendaen hos Logica Danmark er naturligvis ikke tilfældigt. Dels er Logica den 7. største servicevirksomhed i Europa og den 19. største i verden, dels vokser outsourcingmarkedet med raketfart i Europa.
I første halvdel af 2007 steg værdien af outsourcing-aftaler i Europa med 78 procent i forhold til samme periode året før.
I årets første seks måneder blev der ifølge en undersøgelse fra analysehuset TPI indgået outsourcing-kontrakter i Europa for 10 milliarder kroner.
Klar til afmatning
Samtidig med satsningen på sourcing og outsourcing skal der også spares, og det føler Logica Danmark sig fint rustet til.
Med fremgang i såvel omsætning som resultat føler Logica sig klar til en eventuel afmatning af markedet.
Den samlede omsætning var på 826,3 (808,1 i 2006) millioner kroner svarende til en vækst på fire procent, mens resultatet før skat voksede med 37 procent fra 47,7 millioner i 2006 til 65,4 millioner kroner i 2007.