Det er ikke kun private kunder, som bliver ramt af telefonregninger, der er fyldt med fejl.
I den seneste tid er der nemlig dumpet alt for store TDC-regninger ind ad brevsprækken hos landets kommuner og offentlige institutioner, erfarer Computerworld.
TDC bekræfter, at alle kunder under selskabets rammeaftale med Staten og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) er blevet overfaktureret med 10-13 procent.
SKI anslår, at overfaktureringen vil løbe op i et mindre tocifret millionbeløb. Det er et beløb, som TDC først er i stand til at refundere i tredje og fjerde kvartal.
Aftalebrud
"Det er naturligvis meget utilfredsstillende. TDC har misligholdt aftalen, og derfor mener vi, at kunderne under vores aftale har mulighed for at ophæve aftalen med TDC, såfremt de ønsker det," siger Niels Frederiksen, der er direktør for SKI.
Computerworld har været i kontakt med en erhvervsskole, der bekræfter, at den har fået en al for stor regning fra TDC.
"Jeg vil tro, at vi er blevet overfaktureret for omkring 50.000 kroner. Det er naturligvis helt urimeligt, og jeg mener, at TDC bør tilbagekalde fakturaerne og give kunderne mulighed for at vente med at betale, indtil problemet er blevet løst," siger erhvervsskolens it-chef.
Af hensyn til det fremtidige samarbejde med TDC ønsker erhvervsskolen ikke at stå frem med navns nævnelse.
Kunderne får deres besparelser
TDC beklager fejlen dybt, men mener ikke, at der er tale om et aftalebrud.
"Det er naturligvis en meget uheldig situation, men jeg vil gerne slå fast, at vi hverken har snydt vores kunder eller brudt nogen aftale. Kunderne får de besparelser, som vi har lovet dem. Det tager blot lidt længere tid end beregnet, før det hele falder plads," siger Marianne Dahl, vicedirektør hos TDC Business Nordic.
Hun afviser, at kunderne vil få mulighed for at tilbageholde indbetalinger indtil faktureringsproblemet er blevet løst.
"Vi kan ikke begynde at tilbageholde indbetalinger, når der blot er tale om en overfakturering på 10 til 13 procent," fastslår Marianne Dahl.
Hun oplyser, at overfaktureringen skyldes, at TDC har taget længere tid end beregnet om at implementere den nye SKI-aftale i selskabets faktureringssystem.
Overfaktureringen gælder for både trafik- og abonnementspriser. Samtlige TDC's mobil- og fastnetabonnementer under den nye SKI-rammeaftale er blevet ramt.
TDC oplyser, at de berørte kunder vil blive informeret i løbet af den nærmeste tid.
Oplysningerne kommer frem dagen efter, at DR kunne fortælle, at en undersøgelse viser, at der er fejl i op mod hver fjerde regning udsendt af de danske teleselskaber - og næsten altid i teleselskabets favør.