At se de sidste nye Hollywood-film på nettet er snart lige så normalt som at daffe hen i biografen.
Tre af verdens største producenter af biograffilm, Paramount Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer og Lionsgate, går nu sammen om at servere nye film som klassikere.
Det nye joint venture satser både på kabel-tv og på nettet.
”Vi vil være tilgængelige for forbrugerne på enhver måde, de måtte ønske det,” siger Philippe Dauman til den britiske erhvervsavis Financial Times. Han er administrerende direktør for Viacom, der ejer Paramount Pictures.
Godfather og James Bond
Med det projekt får i hvert fald de amerikanske forbrugere adgang til ældre film som Godfather, Mission Impossible og James Bond.
Og nye film som Jernmanden, Cloverfield og Valkyrien skal først vises på de tre selskabers nye kanal før alle andre.
”Vi kan tilbyde langt flere måder at give forbrugerne, hvad de vil have, uanset om det er over bredbånd, udvide video-on-demand udbuddet og HD,” sagde Phillippe Dauman til nyhedsbureauet Reuters.
Initiativet kommer i kølvandet på Hulu.com, som er et samarbejde mellem Rupert Murdochs News Corp. og NBC Universal.
Fra marts i år har denne internetservice budt sig til på det amerikanske marked med et bredt udvalg af populære fjernsynsserier som The Simpsons sammen med spillefilm.
Forventer online
Chefredaktør for on-demand i DR, Nicolai Porsbo, at trenden går i retningen af, at brugerne - der før var kendt som lyttere og seere - forventer at få indhold over nettet.
"Klart en bevægelse i retningen af, at nettet bliver en reel måde at se fjernsyn på," siger Nicolai Porsbo.
Han peger på, at DR har brugt meget energi på at lade brugerne se udsendelser on demand.
Til gengæld vil der gå meget lang tid, før nettet overgår det traditionelle husalter som platform for fjernsynsudsendelser.
"YouTube er fantastisk populært, men måler du seertid i forhold til de amerikanske tv-kanaler, så er der stadig et stykke vej. Jo , det vil gå langsomt den vej, men vi taler ikke om en to eller tre år," siger Nicolai Porsbo.