ComputerViews: Vil der være noget at råbe Yahoo for, når Yahoo i dag offentliggør selskabets regnskab?
Ja, det vil der. Men vi ved ikke endnu i hvilken lejr.
Er regnskabet flot og mægtigt, vil man hos Yahoo råbe Yahoo.
Og er det ringe, er det givet, at man hos Microsoft vil juble, fordi selskabet i givet fald vil kunne bruge regnskabet til at presse den pris, som de to parter hidsigt diskuterer, at Yahoo er værd.
Tirsdagens regnskab er under alle omstændigheder Yahoos store chance for én gang for alle at underbygge det synspunkt, som selskabets ledelse hele tiden har fastholdt:
Nemlig at Yahoo er mere værd end Microsofts bud på et par hundrede milliarder kroner (buddets størrelse er faldet på grund af aktieudsving).
Alle heste trækkes af stalden
Det ventes derfor, at Yahoo vil trække alle heste af stalden for at demonstrere det ypperste.
Alle tal vil blive trukket sammen og optimeret, og alle regler om skat, moms, afskrivning og fremskrivning vil blive strukket og modelleret til det yderste.
Det regnes også for givet, at Yahoo i de seneste måneder har pisket og hujet af selskabets sælgere i et forsøg på at få dem til at levere det absolut ypperste, de overhovedet har kunnet præstere.
Målet er præsentationen af selskabets mest optimerede og bedste første-kvartals-regnskab i selskabets historie.
For Yahoo er det nemlig eneste skud i bøssen. Det skyldes, at den frist, som Microsoft har givet Yahoos ledelse til på fredelig vis at acceptere tilbuddet, udløber på lørdag.
Sker det ikke, vil Microsoft trække nye våben i kampen og indlede et forsøg på at kuppe Yahoos bestyrelse og således for alvor indlede slaget om Yahoo.
Samtidig er det højst sandsynligt, at Microsoft vil sænke tilbuddets størrelse, hvis Yahoos regnskab viser sig at ligge under det forventede.
Fortsættes...
Øger presset på Microsoft
Det vil i givet fald kunne udløse bataljer og sagsanlæg fra de af Yahoos aktionærer, der mener, at Yahoos ledelse burde have accepteret Microsofts tilbud for snart tre måneder siden.
Et godt resultat fra Yahoo vil derfor – her i ellevte time - øge presset på Microsoft om at hæve prisen – ikke mindst fordi Microsoft tidligere har begrundet pris-fastsættelsen med kølnede markeds-forhold.
Ganske vist har Yahoo forhandlet med andre interesserede parter i den seneste tid, hvor selskabet har forsøgt at stable forskellige alternative scenarier på benene.
Det kan dog meget vel være, at disse scenarier mest har tjent til at gøre Microsoft mør og vise Microsoft, at Yahoo faktisk har andre bejlere og altså derfor er mange penge værd.
Interesse skruer prisen op
Når det kommer til stykket, hælder flere analytikere dog til den vurdering, at Microsoft-buddet fortsat er det mest attraktive for Yahoos aktionærer, når det handler om at skabe værdi i fremtiden.
For sagen er, at Yahoo uden en partner alene står til at skulle udfordre mægtige Google, og den kamp synes næsten tabt på forhånd for et selskab, der har mindre vækst på online-annoncemarkedet end Google, ligesom Yahoo har mistet mange medarbejdere, siden Microsoft indledte budkrigen om selskabet.
Konklusionen er derfor, at Yahoo ville være meget mindre værd, hvis ikke Microsoft var interesseret. Og derfor har Yahoo brug for snart at lukke den bedst mulige handel.
Inden da mangler vi også lige et regnskab fra Microsoft.
Det kommer torsdag. Store udsving i det ene eller det andet regnskab vil være oplagte muligheder for at pege fingre af modparten og vil derfor kunne påvirke Yahoos handelsværdi.
Indtil videre ved vi derfor ikke, hvem der vil råbe Yahoo. Men det er givet, at råbet vil gjalde inden længe. Det ene eller det andet sted.