På trods af den internationale musikindustri satser hårdt på at bekæmpe musikpirater, udkæmper de en krig, der kan være tabt på forhånd.
”Vi står overfor opløsning af rettighedsbegrebet. Det gamle regime med ophavsret står for fald, fordi det bliver undergravet af internettet,” siger Christian Nissen, som i 10 år sad på en af de mest magtfulde poster i det danske medielandskab, nemlig som generaldirektør for DR.
”Da jeg sad som chef for DR, udvidede EU copyrights-beskyttelse til 70 år efter ophavsmandens død, og det betød, at fotografier, som vi hidtil havde kunnet benytte frit, ikke længere kunne bruges. Selv om man gerne vil betale, så kan man jo ikke finde rettighedshaverne 70 år efter. Det kan være mange hundrede mennesker spredt ud over hele jorden.”
Nettet har sprængt rammerne
Frands Mortensen, professor i medievidenskab på Århus Universitet, er enig i Christian Nissens vurdering:
”Den teknologiske udvikling har sprængt de reguleringsmæssige rammer,” siger Frands Mortensen.
Til gengæld pointerer han, at der er meget stærke kræfter, som arbejder for at opretholde systemet. I EU arbejder man blandt andet på et særskilt Digital Rights Management-system.
”Jeg tør ikke sige, om det projekt vil lykkes. Men man skal holde sig for øje, at dette ikke er et dansk problem. Det er et internationalt problem, og her er EU en stærk spiller. Dansk ophavsret er i mindste detalje bestemt af EU,” siger Frands Mortensen.
Protest mod klippekort
I Frankrig og England arbejder musikindustrien på at få gennemført et slags klippekort, hvor brugerne efter tre advarsler kan få kappet deres forbindelse til internettet, hvis de ulovligt har downloadet musik eller andet indhold. Dette fik et massivt flertal af EU-Parlamentet til at vedtage en resolution i protest mod ideen.
Medlem af EU-Parlamentet for Venstre, Karin Riis-Jørgensen, var en af de 541, der stemte for resolutionen.
”Det er jo ikke realistisk i et samfund som vores, hvor folk går i banken og får deres nyheder over nettet. Og hvad hvis det et barn i familien, som har hentet den ulovlige musik, skal det så gå ud over resten af familien?” sagde hun til Computerworld efter afstemningen.
For kompliceret
Når Christian Nissen taler om, at ophavsretten vil forsvinde, handler det blandt andet om, at systemerne er så komplicerede, at de færreste har et overblik over de juridiske systemer.
”Det synes jeg er en positiv udvikling, men min bekymring kan være, at det kan være sværere at finansiere nogle former for musikproduktion,” siger Christian Nissen.