Mens IBM fortsat er tavs om detaljerne i det store nedbrud, der onsdag i sidste uge satte it-driften hos store danske virksomheder som A.P. Møller - Mærsk, Danske Bank, Carlsberg, Arla og DSV ud af spil, har det ligget i luften, at det var problemer med Ciscos netværksudstyr, der lå bag nedbruddet.
Ifølge et interview med IBM Danmarks direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, begyndte en switch at sende voldsom trafik ind i netværket, og Cisco-udstyr kom under mistanke. IBM tager dog ifølge Lars Mikkelgaard-Jensen det fulde ansvar.
Computerworld har talt med Ciscos general manager i Danmark, Niels Münster-Hansen, i et forsøg på at opklare Ciscos rolle i nedbruddet.
Niels Münster-Hansen, har Cisco lod og del i IBM's nedbrud i sidste uge?
"Jeg har i hvert fald kunnet læse og konstatere, at det er netværket hos IBM, der var involveret, og det medfører naturligvis, at der var Cisco udstyr involveret i og med at netværket er baseret på det.
Jeg kan også observere, at det er en kombination af flere elementer, der spiller ind og som er medvirkende til den konkrete problemstilling. Yderligere beskrivelser af problemstillingen og spekuleringer om det vil vi overlade til IBM."
Men kan du ikke komme nærmere ind på, hvad Ciscos rolle har været i situationen?
"Ikke andet end at vi har stået last og brast med IBM fra første færd og imødekommet alle de ønsker og stillet alle de ressourcer til rådighed, som IBM måtte efterspørge. Der er ikke noget unormalt i det, da IBM er en god og mangeårig partner og kunde hos os."
Hvorfor overlader I det alene til IBM at udtale sig om nedbruddet?
"IBM er jo både kunde og partner, og de har også ansvaret for deres egne kunder i den anden ende. I den forbindelse synes vi, det er mest rimeligt at overlade det til dem."
Har der været nogen lære af nedbruddet?
"På nuværende tidspunkt har vores fokus været at imødekomme den efterspørgsel, der har været om assistance fra IBM."
Men er der ikke nogen specifik lære for Cisco?
"Det kan meget vel være, hvis vi bliver involvererede i det efterfølgende forløb. Men om der er ting, der kunne gøres anderledes, vil jeg ikke udtale mig om på nuværende tidspunkt. Det væsentlige for os har været at få situationen stabiliseret og stå til rådighed for IBM."
Hvor meget mandskab satte Cisco ind for at løse situationen?
"Det kan jeg ikke umiddelbart sige. Kun at vi har stillet det mandskab og den ekspertise til rådighed, der er blevet efterspurgt."
Men er det en mand i en halv dag? Hvad er størrelsesordenen?
"Det er en kombination af virtuelle ressourcer og tilstedeværelse hos partnerne. Det må være op til IBM at udtale sig om de ressourcer, der har været til rådighed.”