Hvem skal vide, hvad du klikker på?
Din kone? Din mor? Facebook eller Dating.dk? Eller Amazon.com eller Joost?
En stigende bekymring over annoncører, der registrerer forbrugernes færd på nettet, får nu to amerikanske forbruger-organisationer til at bede myndighederne om hjælp.
The Consumer Federation of America og Consumers Union beder de amerikanske myndigheder i form af Federal Trade Commission om hjælp til at skabe en 'do not track'-liste , der skal forbyde annoncører at følge dem på nettet.
Forbrugerrådet med på holdet
I det danske Forbrugerråd følger man med interesse det amerikanske initiativ.
"Forbrugerne skal frit kunne bevæge sig rundt på nettet uden at blive overvåget," siger Agnete Sigurd, jurist i Forbrugerrådet.
Hun opfatter de to amerikanske søsterorganisationers opfordring som et slags 'nej tak til registrering' på linje med det skilt med 'nej tak til reklamer', som danske forbrugere kan sætte på deres postkasse.
Opfordringen til myndighederne kommer efter, de amerikanske myndigheder har godkendt Googles overtagelse af online reklame-virksomheden DoubleClick. I den forbindelse opfordrede de amerikanske myndigheder virksomhederne til at give forbrugerne mulighed for at melde fra overfor at blive overvåget på nettet.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters var de to amerikanske forbrugerorganisationer skeptiske overfor at lade annoncørerne regulerer sig selv.